Catalunya ha d'innovar: quatre referents

Catalunya ha d'innovar: quatre referents
i Josep Maria Vilalta
21/10/2013
3 min

Els reptes que té plantejats Catalunya en l'àmbit econòmic i en el social requereixen més que mai aproximacions compartides entre els seus diferents actors. Des de la Plataforma Coneixement, Territori i Innovació volem contribuir a consolidar un model d'innovació que asseguri el desenvolupament econòmic i el progrés social. En aquesta línia, fa pocs dies es va celebrar a Barcelona el Seminari Internacional Coneixement i Innovació, en què es van poder analitzar en profunditat quatre països o territoris on la innovació és intensiva i clau per a la competitivitat i el progrés: Massachusetts, Israel, Baden-Württemberg i el País Basc. Tots quatre casos aporten bones pràctiques i claus d'èxit que poden servir com a referents per a Catalunya. En voldria destacar aquells aspectes que em semblen més rellevants a l'hora de situar el focus en la construcció d'una política d'innovació al nostre país, una política absolutament necessària en un context de creixent globalització econòmica.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

En primer lloc, la innovació en el territori s'ha de sustentar en una acció pública ferma i decidida, amb recursos suficients per promoure-la en el si de les empreses i les organitzacions de tot tipus. A tall d'exemple, voldria ressaltar que el País Basc va destinar l'any 2011 el 2,1% del PIB a R+D (líder a l'Estat) entre aportacions públiques i de les empreses, i ha estat una constant com a política pública estratègica, més enllà dels diversos governs autonòmics. A Catalunya, la inversió en R+D va ser de l'1,55% del PIB, i l'acció pública en matèria d'innovació ha estat erràtica i poc rellevant dins l'agenda política. El suport públic també s'ha d'orientar cap a mesures sistèmiques i destinades a reforçar els sectors prioritaris (clústers). Un exemple paradigmàtic és el de Massachusetts en l'entorn de les ciències de la vida i les indústries biotecnològiques, en què empreses, institucions públiques i universitats treballen sota els mateixos paràmetres d'excel·lència i converteixen aquest estat en líder americà i mundial en biotecnologia i ciències mèdiques, amb un increment sostingut en la creació de llocs de treball.

En segon lloc, la innovació treballa en condicions òptimes quan té com a base un sistema de coneixement sòlid: sistema educatiu de qualitat, universitats de referència, centres i infraestructures de recerca, capital humà altament qualificat. En aquest àmbit, les capacitats de Catalunya avui dia comencen a ser òptimes, ja que disposa d'un capital de coneixement sòlid i competitiu internacionalment en diverses àrees del saber. Però aquestes condicions òptimes també fan referència a la formació professional de grau mitjà i superior, que esdevé un factor clau per alimentar els processos d'innovació a les empreses. El cas destacat és el de la formació dual dels lands alemanys, i de Baden-Württemberg en particular, com a pedra angular del sistema de formació professional indissociable de la innovació. En aquest aspecte, Catalunya té una tasca àrdua i crítica que no permet més pròrrogues.

En tercer lloc, cal afavorir en tot moment els instruments i les organitzacions que duen a terme la transferència de coneixements de les universitats a les empreses. Els ecosistemes d'innovació són complexos, aquí i arreu, i no es poden idear seqüències lineals ni receptes senzilles. D'aquí la importància dels instruments i les organitzacions que treballen en les interfases: per exemple, els centres tecnològics, els incentius fiscals o d'altre tipus i les oficines de transferència de tecnologia o de generació de patents i llicències.

Finalment, la innovació en un sentit ampli va més enllà de l'estricta innovació tecnològica. Perquè sigui possible, cal desenvolupar referents culturals (emprenedoria en un sentit ampli, capacitat d'assumir riscos) i un sistema educatiu que l'alimenti. En aquest context, la innovació organitzacional i la innovació social són àmbits de creixent rellevància, donats els reptes a què ens enfrontem com a societat. Els exemples més paradigmàtics en aquesta qüestió són el de Massachusetts i el d'Israel, on les societats viuen amb normalitat la capacitat d'emprenedoria i la generació de noves idees i negocis d'alt valor afegit, molt sovint provinents de les universitats. En el cas del País Basc, la innovació ocupa un lloc en el relat del model de país, i es produeix una autèntica socialització del valor de la innovació.

Catalunya necessita enfortir les capacitats d'innovació en un sentit ampli, que inclogui l'educació i el coneixement com a factors crítics de competitivitat i de progrés social. Fer-ho possible és, malgrat totes les dificultats, a les nostres mans.

stats