CREIXEMENT EMPRESARIAL

Vueling duplicarà els ingressos en cinc anys, fins als 2.000 milions d'euros

LIDERATGE ABSOLUT  Un dels avions de Vueling a l'aeroport del Prat, on és el dominador absolut.
i Ignasi Pujol
04/07/2013
3 min

BarcelonaVueling, la companyia de baix cost controlada per International Airlines Group (IAG) -resultat de la fusió d'Iberia i British Airways-, està abocada al creixement. L'aerolínia va remetre ahir a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) l'informe de la consultora PricewaterhouseCoopers (PwC) amb motiu de l'oferta pública d'adquisició (opa) d'exclusió a borsa de Vueling feta per IAG, aprovada ja per la junta de Vueling. És a dir, l'aliança Iberia-British, que ja ha aconseguit el 90,5% del capital de la companyia, aspira a controlar-ne el 100% gràcies a la compra d'accions que encara cotitzen lliurement a borsa.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En el document enviat al regulador, PwC dóna a conèixer un bon grapat de dades que indiquen el rumb que prendrà la companyia, principal usuària de l'aeroport del Prat, en els pròxims anys. Bàsicament es confirmen les paraules recents del conseller delegat de IAG, Willie Walsh, que va apuntar l'enorme potencial de Vueling i va afirmar que la companyia catalana podria superar Iberia en el segment de negoci de mitjà i curt radi.

Així, les estimacions fetes per PwC a partir de l'estudi dels plans de Vueling apunten que la companyia presidida per Josep Piqué assolirà una facturació de 2.023 milions d'euros el 2017. Aquesta xifra suposa pràcticament duplicar el volum d'ingressos del 2012, que va ser de 1.102 milions. Aquest espectacular increment seria especialment intens el 2013 i el 2014, amb augments del 18,9% i el 16,2%, respectivament.

En qualsevol cas, el creixement seria de dos dígits cada any menys l'últim de la sèrie, el 2017. Si es confirmés aquest volum de facturació, Vueling se situaria entre els quinze primers grups empresarials catalans per ingressos, per davant de companyies com Agbar, Grifols, Catalana Occident, Roca, Mango i Puig (prenent com a referència les dades actuals d'aquestes empreses). Ara Vueling ocupa el 50è lloc del rànquing empresarial català.

Més competència

L'informe de PwC també certifica que el ja intensament competitiu mercat aeri ho serà encara més durant els pròxims anys. Així ho indica el fet que l'evolució de la facturació de Vueling no anirà, ni molt menys, en paral·lel a l'augment del benefici. De fet, mentre les vendes es multiplicaran per dos, els guanys nets de la companyia augmentarien només un 7,42%. El marge de benefici (guanys sobre facturació) es reduirà del 2,6% del 2012 a l'1,5% el 2017.

L'increment dels ingressos procedirà de l'augment del nombre de bitllets bàsics venuts, però en bona part arribarà de l'increment dels ingressos accessoris, que creixeran un 24,9% aquest any i un 18,4% el 2014. El volum de passatgers també es duplicarà, dels 13,47 milions de viatgers per quilòmetre ofertats del 2012 als 25,17 milions del 2017.

Totes aquestes xifres no fan més que demostrar el valor que aporta la companyia a IAG, un grup especialment llastat per les pèrdues d'Iberia. El hòlding, que ha elevat la seva participació a Vueling del 46% al 90,5% després de pagar 123 milions, va registrar unes pèrdues de 885 milions el 2012, 351 milions dels quals corresponien a les pèrdues d'Iberia. En el primer trimestre del 2013 IAG ha perdut 630 milions. Vueling, en canvi, va ser una de les poques companyies d'Europa que va registrar beneficis (28,3 milions) el 2012.

Les dades de passatgers del juny també remarquen aquesta aportació positiva a IAG. Mentre que Vueling va veure augmentar un 20,7% la seva xifra de passatgers (fins als 1,7 milions), Iberia va registrar una davallada del 18%. British va créixer un 3,6%, deixant el saldo final de IAG en un increment del 8,2%.

Però l'informe de PwC també apunta algunes amenaces que planen sobre Vueling. Entre les "debilitats" de la companyia, la consultora assenyala "la caiguda de la rendibilitat per increments del preu del combustible" o "la concentració de l'oferta a Espanya". I és que la low cost concentra a l'Estat el 73% de les seves places. Només al Prat, on l'aerolínia va registrar 4,12 milions de viatgers entre el gener i el maig, Vueling concentra el 74% dels seus passatgers i un 70% dels ingressos.

PwC també diu que Vueling "no es percep com una companyia que ofereix un plus de productes respecte a altres companyies de baix cost", fet que impacta directament en la política comercial de diferenciació -respecte a Ryanair i EasyJet- que ha intentat aplicar Vueling durant els últims anys. La consultora parla també de l'"elevat palanquejament financer" -proper al 80%- a l'entorn macroeconòmic d'Espanya i el sud d'Europa. També considera una amenaça "la dificultat de creixement en mercats ja madurs".

Entre les "fortaleses" i "oportunitats", hi ha les aliances amb companyies tradicionals, el lideratge a Espanya, les 28 noves rutes internacionals, la renovació de flota i la "debilitat dels principals competidors".

stats