TECNOLOGIA

Puig diu que no vol “frenar” l’economia col·laborativa

El conseller defensa les sancions a Airbnb i Uber perquè han de complir els “criteris” tradicionals

Dani Sánchez Ugart
17/07/2014
2 min

BarcelonaLa multa a Airbnb i l’expedient a Uber han situat la Generalitat com a líder en la lluita contra les aplicacions d’economia col·laborativa a tot el món. The Guardian, The Wall Street Journal, Forbes i l’agència Reuters són alguns dels mitjans internacionals que s’han fet ressò de la sanció de 30.000 euros que l’executiu català va imposar a la web d’allotjaments turístics compartits que va avançar la setmana passada l’ARA, i que és la primera que s’imposa a l’empresa a Europa. Però, tot i aquesta repercussió, el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, va defensar ahir que la intenció de l’executiu català no és “frenar” l’economia col·laborativa.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“Són models que les noves tecnologies faciliten, que ens obren nous mercats i que permeten vendre a 7.000 milions de persones”, va dir Puig. Alguns actors del sector tecnològic, a més de les mateixes empreses sancionades, han criticat les multes que ha imposat la Generalitat perquè entren en contradicció amb la voluntat de potenciar el sector tecnològic, tal com va publicar diumenge aquest diari. Puig no hi acaba de veure una contradicció, i va afirmar que “el que no pot ser és que l’economia col·laborativa promocioni models de negoci que no estiguin regulats pels mateixos criteris que taxistes amb llicències, o cases rurals o càmpings”. És a dir, que l’economia col·laborativa és “benvinguda” si s’adapta a la llei existent, i no al revés, com demanen algunes empreses del sector. Puig va seguir justificant les multes assegurant que “una economia ordenada permet el desenvolupament” d’aquests “nous models de negoci”.

L’Agència Catalana de Turisme va multar amb 30.000 euros Airbnb pel fet d’anunciar pisos turístics que es lloguen per habitacions i d’altres que no estan inscrits en el Registre de Turisme, com demana la normativa catalana. Setmanes abans, el departament de Territori va obrir un expedient sancionador contra l’aplicació de taxistes amateurs Uber coincidint amb les protestes dels sindicats de taxistes. Totes dues companyies es basen en el model peer-to-peer (de particular a particular), en què són els mateixos usuaris els que ofereixen els seus serveis (de transport o d’allotjament) a altres particulars.

Les sancions catalanes són pioneres. Tot i que, a la majoria de ciutats on s’han implantat, aquests sistemes han aixecat polseguera, poques administracions s’han atrevit, com ha fet el govern català, a emprendre accions contra les empreses, encara que sí que hi ha hagut multes als usuaris. De fet, la Comissió Europea, a través de la vicepresidenta d’Agenda Digital, Neelie Kroes, va censurar la persecució a Uber perquè considera que d’aquesta manera es protegeix el “càrtel” dels taxistes i no es fomenta l’economia.

Nova imatge

Coincidint amb les paraules de Puig, el conseller delegat d’Airbnb, Brian Chesky, va reconèixer ahir que el seu model “no s’entén del tot bé”. Per aquest motiu, l’empresa va renovar ahir la seva imatge i va introduir un nou logo que simbolitza el sentiment de “pertinença”. L’objectiu d’aquesta nova imatge és fer veure als no iniciats que “Airbnb no és una manera d’aconseguir una casa, sinó una llar”, i que “el que va començar amb tres llits és ara un moviment global”, segons va explicar Chesky en una conferència de premsa emesa a internet per a la comunitat Airbnb.

stats