INDÚSTRIA

BASF invertirà 30 milions en una estació de mercaderies a Tarragona

L’empresa supedita l’inici de les obres a la construcció del tercer fil

Dani Revenga
22/07/2014
3 min

TarragonaLa multinacional química alemanya BASF construirà a Tarragona una estació intermodal de mercaderies que suposarà una inversió de 30 milions d’euros. La infraestructura permetrà canalitzar el tràfic de mercaderies químiques amb Europa per via ferroviària, especialment l’exportació de productes que es fabriquen a Tarragona. L’estació es construirà a les instal·lacions de BASF a Tarragona, el complex més important de l’empresa al sud d’Europa. A més dels seus productes -plàstics, aïllants i fungicides, bàsicament- l’estació estarà al servei de totes les empreses de l’entorn. Serà la segona terminal de mercaderies que impulsa una empresa del potent sector químic tarragoní, després de la que va inaugurar Bayer el gener de l’any passat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

BASF preveu que la seva estació entri en funcionament el primer trimestre del 2017, però supedita l’inici de les obres a la construcció del denominat tercer fil, que depèn del govern de l’Estat. Aquesta obra permetrà que les vies cap a Europa tinguin l’ample de via internacional (UIC) i no l’ibèric, un dèficit històric que obliga les mercaderies que surten de Catalunya a canviar de tren quan arriben a la frontera francesa, cosa que fa que el transport sigui més car i més lent. El govern espanyol es va comprometre ara fa un any a acabar aquest tercer fil -80 quilòmetres de via entre Vila-seca i Castellbisbal- l’any 2015, un termini que no es complirà. El projecte ja està licitat, però encara no s’ha adjudicat i no hi ha data perquè comencin les obres, que tenen una durada prevista de dos anys.

Segons BASF, “la falta de l’ample internacional penalitza econòmicament” les empreses que produeixen a l’Estat. L’empresa alemanya recalca que el percentatge de transport per ferrocarril és molt més baix a Espanya que als països centreeuropeus, un fet que és perjudicial tant en termes de competitivitat, de seguretat com d’emissions de CO. Per fer possible aquesta nova estació intermodal, BASF va constituir ahir una joint venture amb 4 empreses més: Contak, Hoyer, Schmidt i Tradilo Inversiones. El projecte preveu tres vies de més de 500 metres de longitud i capacitat per a 8 trens al dia amb servei les 24 hores, unes prestacions que, segons BASF, permetran un moviment de 120.000 contenidors l’any.

Bona notícia per al sector

L’anunci de BASF el van rebre amb satisfacció des del sector químic de Tarragona, que passa per un moment complicat pels elevats costos energètics que han d’afrontar i per la competència que suposen les empreses nord-americanes, que produeixen més barat gràcies al fracking, i les del Pròxim Orient, que tenen més primeres matèries. La directora general de l’Associació Empresarial Química de Tarragona, Teresa Pallarès, afirma: “Aquesta estació és una aposta de futur que demostra que, malgrat les dificultats, estem fent les coses bé”. Pallarès considera que la inversió de BASF “és també un missatge al govern espanyol perquè es posi les piles”. El sector químic tarragoní escenificarà avui una altra bona notícia amb la inauguració de l’ampliació del moll de la química al Port de Tarragona, una inversió de 80 milions que ha de rellançar el tràfic de productes químics des de les instal·lacions portuàries, i reforçar el rol de hub en aquest sector del Mediterrani. A la inauguració, els empresaris coincidiran amb la responsable política del tercer fil, la ministra de Foment, Ana Pastor.

stats