El port de Barcelona fa créixer la inversió tot i guanyar un 31% menys
L'equilibri financer del port de Barcelona ha permès augmentar la inversió enguany fins als 193 milions, tot i que el benefici del 2011 va caure un 31%. L'entitat potenciarà encara més l'arribada de creuers.
BARCELONA.El president de l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB), Sixte Cambra, va reivindicar ahir el paper de l'organisme públic com a primera administració inversora a Catalunya. El port barceloní ha canalitzat 1.500 milions d'euros els últims 10 anys, dels quals la meitat s'han finançat a través de fons de cohesió i de préstecs del Banc Europeu d'Inversions (BEI). L'altre 50% els ha aportat la mateixa entitat portuària.
Precisament, aquesta salut financera permet mantenir el ritme de projectes. L'APB compta amb un endeutament a llarg termini de 486 milions (bona part a 25 anys), després dels 8 milions de venciments que va tornar l'any passat. "Això fa que mantinguem un nivell de liquiditat elevat" que referma el nivell d'inversions compromès, va assegurar Sixte Cambra. La relació entre els recursos generats ( cash flow ) -que va arribar als 78 milions l'any passat- i endeutament s'ha equilibrat en la proporció d'un a sis.
Amb aquest panorama, el pressupost inversor està assegurat. L'APB destinarà aquest any 193 milions a diversos projectes, cosa que representa un augment del 83% sobre els 105,4 milions del 2011. A la xifra anunciada per a l'any en curs s'hi han d'afegir els 826 milions d'inversió privada compromesa o en execució. Cambra va puntualitzar que en aquest paquet privat hi ha obres que s'hauran fet en més d'un any, com per exemple la nova terminal de Tercat-Hutchison al moll Prat, que s'inaugurarà aquest any. Aquest projecte constarà d'un total de 500 milions, dels quals se n'estan executant actualment més de 300. Aquesta potència inversora s'ha pogut realitzar amb una caiguda del benefici d'explotació del 23% durant l'any passat, fins als 60 milions.
Bonificacions
L'import de la xifra de negoci va situar-se l'any passat en els 158 milions, un 6% menys que el 2010. La davallada de la rendibilitat i de la facturació han estat causades en bona part per la rebaixa de les taxes i les bonificacions practicades "per augmentar la competitivitat" dels operadors portuaris, va destacar Sixte Cambra en la presentació dels resultats de l'APB.
La rebaixa mitjana de les bonificacions va ser del 9% fins a un total de 14 milions, una política que enguany es mantindrà amb "altres bonificacions de caràcter singular", que no va voler concretar i que podrien arribar als cinc milions addicionals. Aquestes reduccions de costos per als clients ha estat un element més de competitivitat per a les empreses exportadores, segons el criteri de Sixte Cambra. Les dades mostren com des de Barcelona s'exporten més mercaderies de les que s'importen.
Les vendes a l'exterior van sumar el 2011 un total de 744.687 de TEU (la unitat que fa servir el port equivalent a un contenidor de vint peus), cosa que va suposar un increment del 6,74%. Les importacions també van pujar, però a un ritme molt més moderat, de l'1,92% (622.344 TEU).
Noves terminals de creuers
Pel que fa als passatgers, l'any passat van arribar a la capital catalana 3,8 milions de persones, amb un augment de l'11%. Només en el trànsit de creuers, els 881 vaixells que van fer escala van desembarcar 2,6 milions de passatgers (+13%).
En aquest sentit, Cambra va reconèixer que hi ha una certa saturació i que l'APB està estudiant diferents possibilitats per ampliar la capacitat de recepció de vaixells, que pot incloure una nova terminal. Finalment, Cambra va afirmar que segueix estudiant el projecte Marina Port Vell (unes instal·lacions de luxe per a iots), que inclou unes inversions de 32 milions.