Albert Serra ‘exposarà’ a Venècia
El film ‘La singularitat’ representarà Catalunya a la Biennal d’Arts Visuals
BarcelonaCatalunya serà present a la 56a edició de la Biennal de Venècia d’Arts Visuals, que es farà del 9 de maig al 22 de novembre, amb el pròxim projecte audiovisual d’Albert Serra, que porta per títol La singularitat i que comissaria Chus Martínez. No és la primera vegada que Martínez i Serra treballen junts: li va encarregar la sèrie Els noms de Crist al 2010, quan era conservadora en cap del Macba, i al 2012 va rodar la pel·lícula de 101 hores Els tres porquets per a la Documenta de Kassel (2013).
El pròxim projecte conjunt, que tindrà un pressupost de 400.000 euros (dels quals 145.000 són per a la producció de la peça), parteix de “l’intent d’explorar el gran canvi entre la representació de la imatge al segle XX i la del segle XXI”, segons va avançar ahir Àlex Susanna, director de l’Institut Ramon Llull, abans de donar pas a la comissària i a l’artista. “La forma de treballar, la factura i la imatge de Serra m’agraden. És un cineasta arrelat a una tradició que a Catalunya té molt de predicament des de Pere Portabella: la del contacte entre el cinema i l’art. Serra hi afegeix un esperit d’especulació que em sembla molt interessant”, va dir Martínez.
El director va recordar els orígens de la idea: “Era en un hotel molt barat als afores de Canes i vaig compartir un taxi amb un home gran que devia anar a una festa. Durant la conversa que vam mantenir van aparèixer diversos temes que m’han tingut obsessionat durant mesos i que són l’arrel del projecte. La primera va néixer després de passar davant d’un iot immens. Em va dir que era propietat del cofundador de Microsoft, Paul Allen, però que malauradament no hi estava convidat. Em vaig adonar que hi havia tot un món paral·lel que passava al mateix temps que el nostre”. Aquest és el primer argument per a la no-convencionalitat de la narrativa de La singularitat. El segon va ser quan l’home li va dir que era guionista: “Vaig treballar a Mystic pizza ia Million dollar baby, i el meu pròxim guió és la història d’un home que vol matar el millor amic del seu pare”. Serra diu que “aquest sintagma tan abstracte” li va cridar molt l’atenció. Les dues premisses han influït en la concepció del projecte, que a més d’explicar una història a través de pantalles múltiples mostrarà que “la fascinació per la imatge del videoart es pot superar”.
Chus Martínez, que exhibeix un discurs teòric sense fissures, va recordar que una de les qüestions actuals i d’interès és “de quina forma la producció d’imatges influeix en la producció d’idees i en la vida”. I va afegir: “El futur de l’art és el de la reconnexió de mons que no estan connectats a través de la lògica”.