L'Agència Tributària de Catalunya obrirà 15 noves delegacions territorials el 2017
La Hisenda catalana preveu passar dels 375 treballadors actuals als 800 a finals de l'any que ve
BarcelonaLa Hisenda catalana està en una primera fase de desenvolupament per assumir totes les competències autonòmiques però espera accelerar la màquina en els pròxims 10 mesos per estar a punt per a la possible desconnexió. El secretari d’Hisenda, Lluís Salvadó, va comparèixer aquest dimecres al Parlament per donar compte, davant els diputats, del desplegament de l’administració tributària catalana. Entre altres coses, va anunciar que d’ara al juliol del 2017 la Generalitat obrirà 15 noves delegacions territorials de l’Agència Tributària Catalana (ATC) i passarà dels 375 treballadors actuals a 800 -tal com havia avançat l’ARA.
Aquest procés és “fonamental”, per poder desplegar les competències que marca l’Estatut en matèria tributària i que, fins ara, el Govern tenia externalitzades a altres administracions. Es tracta de la recaptació executiva -el cobrament dels deutes- que fins ara feia l’Estat, i la gestió directa dels impostos cedits (transmissions patrimonials, actes jurídics documentals, successions i donacions) que, excepte a les capitals de província, està a càrrec de les oficines liquidadores dels Registradors de la Propietat. Malgrat que d’entrada assumir més funcions pot semblar més despesa, no és així en el cas d’Hisenda. Segons Salvadó, un cop la Generalitat gestioni íntegrament els impostos cedits a tot el territori i recapti per la via executiva els tributs, s’estalviarà 17,7 milions d’euros. D’acord amb els càlculs d’Economia, el cost d’inversió de les noves oficines (uns sis milions inicialment) i el personal seria inferior al que paga el Govern a l’Estat i als Registradors de la Propietat per a la recaptació -9,5 i 27,5 milions, respectivament.
L’obertura de la primera oficina serà el gener del 2017, situada al Barcelonès Nord, amb 800 metres quadrats i on s’incorporaran 40 treballadors. La resta s’impulsaran des d’inicis de l’any que ve fins a l’estiu a Terrassa, Sabadell, Granollers, Sant Feliu de Llobregat, Vilafranca del Penedès, Mataró, Manresa, Vic, Santa Coloma de Farners, la Bisbal d’Empordà, Figueres, la Seu d’Urgell, Reus i Tortosa. El secretari d’Hisenda va explicar que per escollir els llocs s’ha basat en el volum d’habitants, la distribució d’activitats amb transcendència tributària i la situació de les oficines liquidadores que ara recapten els tributs cedits fora les capitals de província.
La integració de nou personal
Un dels problemes actuals de la Hisenda catalana és la dificultat a l’hora de captar personal qualificat. De moment, part de les places s’ocupa amb personal interí -les proves són més laxes- a l’espera que els aspirants superin les oposicions de provisió de llocs definitius. És per això que, per assolir l’objectiu dels 800 treballadors, l’Agència Tributària pretén incorporar els 277 treballadors que ara gestionen els tributs cedits a les oficines liquidadores dels Registradors de la Propietat. Ara bé, aquesta opció no està absent de dificultat tècnica.
Aquest personal no és funcionari i no es pot incorporar directament a la Generalitat. Així doncs, Salvadó va explicar que s’obrirà un concurs públic en què primarà l’experiència i el coneixement en tributs per poder integrar aquests treballadors. Aquest procediment -que implicarà negociar amb els sindicats- s’inciarà en les pròximes setmanes, per culminar l’estiu de l’any que ve. En tot cas, Salvadó ja va deixar clar que el nou desplegament no serà possible sense uns nous pressupostos.