Un estudi de l'Institut Elcano reconeix que Catalunya és vista a l'estranger com una nació endeutada, "però forta i capaç"
Catalunya marca la imatge d'Espanya a l'estranger, segons un estudi de l'Observatori Marca Espanya
BarcelonaFa dues setmanes, el Reial Institut Elcano va fer públiques les dades de l'últim Baròmetre de la Marca Espanya (BME), segons les quals la imatge exterior de Catalunya és pitjor que la d'Espanya. Els resultats del baròmetre apuntaven que Catalunya obté una puntuació de 6,1, enfront del 6,5 espanyol. Ara, un nou estudi de la mateixa institució que analitza què diuen d'Espanya els diaris estrangers, arriba a la conclusió que el debat independentista centra l'atenció dels mitjans de comunicació d'altres països. Catalunya és presentada per la premsa estrangera de forma positiva, com una nació endeutada, "però forta i capaç".
Quan un mitjà de comunicació estranger parla d'Espanya ho fa per parlar de la crisi econòmica: del dèficit, de la recessió, dels problemes socials que aquesta genera i, sobretot, de l'atur. Però hi ha un segon tema que centra les informacions sobre Espanya en els mitjans de comunicació estrangers: el debat independentista a Catalunya, un país que és presentat amb una imatge positiva, com una nació "endeutada, però forta i capaç". Aquesta és una de les conclusions del nou informe sobre la imatge d'Espanya a la premsa internacional elaborat pel Reial Institut Elcano en el marc de l'Observatori de la Marca Espanya. L'estudi es va fer durant el mes de setembre, coincidint amb la històrica manifestació de la Diada i les seves repercussions posteriors.
Després de l'estiu, els mitjans estrangers van mantenir una cobertura extensa de la situació espanyola, però el tema fonamental d'aquest període, segons l'estudi, és que es va estendre com una "taca d'oli" la idea que la crisi és també política, plasmada en el debat independentista català, i social, reflectida en les protestes i manifestacions contra les mesures d'austeritat. Durant el setembre, els mitjans anglosaxons -britànics i nord-americans- van ser, segons l'estudi, els "projectors" de la imatge negativa d'Espanya a difondre una situació econòmica "fosca" i una imatge d'Espanya com un país "fragmentat" per la qüestió secessionista.
"Mas, fort i segur"
En aquest context, Catalunya ha estat presentada com un territori "fortament endeutat" però "molt positiu i molt capaç de recuperar-se de la crisi econòmica", segons l'estudi. Els mitjans de comunicació dels Estats Units i del Regne Unit parlen de Catalunya com un dels principals motors econòmics d'Espanya, com una nació amb identitat pròpia i liderada per un polític, Artur Mas, que és qualificat de "fort" i "segur".
"Espanya, fràgil i susceptible de fragmentació"
"La conseqüència immediata d'aquesta projecció positiva de Catalunya i el secessionisme és la imatge d'una Espanya fràgil i susceptible de fragmentació", destaca l'autor de l'informe, Daniel Ramírez, col·laborador del grup d'investigació de l'Observatori de la Marca Espanya.