El brífing de la campanya publicitària, clau en la investigació de la fiscalia sobre el registre de catalans a l'exterior
El brífing en què exteriors detalla quina estratègia comunicativa vol seguir reclama que el missatge clau de la campanya sigui que inscriure't al registre et permetrà participar en el "futur" de Catalunya
BarcelonaLa investigació sobre el registre de catalans a l'exterior que ha dut la Guàrdia Civil a interrogar funcionaris de la Generalitat gira entorn d'un element clau, la campanya publicitària. La fiscalia ja va començar a investigar al març arran de l'anunci que la Generalitat va publicar en alguns mitjans en què es veia un mapa de Catalunya i a sobre la pregunta 'Sí o No?', i ara, segons ha pogut saber l'ARA, el brífing d'aquella campanya és un dels elements clau de la investigació.
Això explica que, més enllà dels treballadors públics, la Guàrdia Civil també hagi citat personal de l'agència de publicitat que va fer la campanya per registrar-se al cens. En el brífing -el document en què el departament d'Exteriors detallava a l'agència com volia que fos la campanya i al qual ha tingut accés l'ARA- no es fa cap al·lusió directa al referèndum, però sí que es fa especial incidència que la campanya ha de deixar clar que el missatge clau sigui que inscriure's en el registre de catalans a l'exterior permetrà participar en el "futur" de Catalunya.
En concret, en el punt quart del brífing -que es va remetre des del propi Govern al Parlament en el marc d'una resposta parlamentària- el departament explica una proposta de vídeo sobre el registre per difondre a través de les xarxes socials. Un vídeo que es vol que enumeri els avantatges d'inscriure's al registre "d'una manera institucional i, fins i tot, grisa" per, després, passar a explicar un últim avantatge que "ocupés tota la pantalla, en color, destacat, i en què es llegís ben gran ALTRES*". Un ALTRES* que, apunta el document, "podria anar acompanyat d'una lletra petita que expliqués subtilment l'asterisc, apel·lant simplement al futur de Catalunya, per exemple".
D'aquesta manera, apunta el departament en el brífing, "s'entendria el significat d'aquest ALTRES* i el missatge clau de la campanya acabaria sent aquest". Aquestes explicacions abonen les sospites de la fiscalia, que ja va obrir la investigació basant-se en en fet que el format de l'anunci publicat per Exteriors a la premsa feia sospitar que es volia fer servir el registre de catalans a l'exterior com a cens per al referèndum.
En concret, l'anunci convidava els catalans a l'exterior a apuntar-se al registre -creat el 2014- per "fer sentir la veu" i, sobre un mapa de Catalunya, s’hi llegia una pregunta: “Sí o no?”. A més, l'anunci també afegia el següent: “¿Tens familiars o amics que viuen fora de Catalunya? ¿Ja s’han inscrit al registre de catalans residents a l’exterior? Suma-t’hi. Podran tenir molts avantatges i fer sentir la seva veu”.
Cap referència explícita al referèndum
Tot i que aquest punt 4 fa referència a aquest "ALTRES*", en cap moment del brífing es parla explícitament del referèndum. De fet, en l'apartat d'objectius només es parla de "donar a conèixer el registre, promoure'n la inscripció i actualitzar dades dels catalans que ja estan inscrits", oferir els avantatges que suposa inscriure's i comunicar que registrar-se és "fàcil i àgil".
Pel que fa al missatge, Exteriors només concreta que s'han de traslladar, tant als residents a l'exterior com a aquells que viuen a Catalunya però tenen familiars i amics a fora, els avantatges de inscriure's en el registre, entre els quals hi ha la possibilitat de disposar d'una targeta sanitària, del carnet de biblioteques de la Generalitat i del Carnet Jove.
Exteriors no reconeix el document
Malgrat que el document forma part d'una resposta que el mateix Govern va remetre al Parlament en el marc d'una pregunta parlamentària, fonts d'Exteriors consultades per l'ARA han assegurat que no reconeixen el document del brífing. Segons apunten aquestes mateixes fonts, de brífings se'n fan molts, i aquest en concret el departament no el reconeix.