Les associacions de víctimes d'accidents demanen que es mantingui el límit de 80 km/h
Dues entitats recorden que la mesura estava pensada contra la contaminació però també ha reduït la sinistralitat a les carreteres
BarcelonaLes principals associacions catalanes de víctimes d'accidents de trànsit han demanat avui que es mantingui l'actual limitació de la velocitat a 80 quilòmetres per hora en els accessos a Barcelona, que el Govern vol derogar de forma imminent, ja que creuen que ha servit per reduir els accidents. En declaracions a EFE, la presidenta d'Stop Accidents a Catalunya, Anna Maria Campo, s'ha queixat que ara es faci marxa enrere a una mesura que, encara que va néixer amb l'objectiu de reduir la contaminació, també s'ha demostrat eficient a l'hora de baixar els accidents i el nombre de morts i de ferits.
Segons les dades facilitades el 2 de desembre passat per l'exdirector del Servei Català de Trànsit Josep Pérez Moya, en els trams d'accés a Barcelona on s'ha limitat la velocitat a 80 per hora la mortalitat ha baixat un 66%, mentre que en els deu quilòmetres immediatament anteriors a la zona de delimitació la mortalitat no ha baixat, i fins i tot en alguns punts ha pujat. En vista d'aquestes xifres, la dirigent d'Stop Accidents ha qualificat d'"horrorós" que ara s'elimini la limitació a 80 i ha demanat a l'executiu d'Artur Mas que, si vol evitar que s'incrementi el nombre de víctimes, mantingui aquesta mesura. "Els resultats són aquí: menys morts, menys accidents, visca els 80!", ha exclamat, després de preguntar-se si la decisió d'eliminar una mesura que ha donat un "bon resultat" obeeix tan sols al fet que ara governa un partit diferent.
En la mateixa línia, el president de l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit (PAT), Ole Thorson, ha assenyalat a EFE que la seva la PAT és partidària que es mantingui la limitació a 80 per hora "en tot el possible", perquè el seu resultat ha estat "positiu". Segons Thorson, la decisió d'eliminar els 80 "posa en perill" els usuaris de les vies afectades, perquè està demostrat empíricament que augmentar la velocitat es tradueix en un augment dels accidents, dels morts i dels ferits. A més, ha demanat que, a l'hora d'adoptar qualsevol decisió, no es tinguin només en compte criteris de reducció de la contaminació, perquè malgrat que els 80 van néixer amb criteris de sostenibilitat ambiental, els seus resultats han estat encara millors a l'hora de combatre la sinistralitat de trànsit. Per això, considera que seria "recomanable" que es tingués també en compte l'evolució de la sinistralitat, tenint en compte que els últims anys, amb la limitació de la velocitat, s'ha aconseguit un important descens de la mortalitat. Això no obstant, ha reconegut que hi ha alguns aspectes del model encara vigent que es podrien "ajustar", com per exemple augmentar la velocitat mínima permesa just a la sortida dels túnels del Garraf. "Es podria discutir", ha indicat.
Segons es desprèn del que ha anat desgranant en les seves intervencions públiques el nou conseller d'Interior, el fet més probable és que el nou model mantingui el sistema de gestió del trànsit de la velocitat variable, encara que s'eliminaria el límit a 80, que passaria a ser de 100 o fins i tot 120, i la velocitat fluctuaria en funció de les franges horàries, el dia de la setmana o circumstàncies específiques de trànsit o contaminació. El mateix president de la Generalitat, Artur Mas, ja va deixar clar una vegada guanyades les eleccions que el descens dels accidents en la "zona 80" no obeïa a la limitació de la velocitat, sinó a la introducció del carnet per punts, la millora de les carreteres i la labor dels Mossos d'Esquadra.