10/05/2021

Un corresponsal amb valor afegit

2 min

Les cròniques que envia el corresponsal Francesc Canals des de la Xina als Telenotícies són fascinants perquè les condicions de manca de llibertat informativa l’obliguen a executar la seva feina amb una perspectiva molt diferent. Les restriccions i el control de la dictadura xinesa impliquen que el periodista hagi d’explicar els esdeveniments aclarint els obstacles amb els quals s’ha trobat per treballar. 

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Aquests últims dies hem vist Francesc Canals desplaçat al districte d'Ürümchi per parlar dels anomenats centres d’internament, repressió i esclavatge on tanquen els uigurs i altres minories musulmanes de Xinjiang amb la finalitat de prevenir el jihadisme. A la crònica de dilluns vèiem la gran façana d’un d’aquests suposats recintes des d’un cotxe en marxa. Sol ser una de les característiques de les cròniques des de la Xina: la fugacitat o parcialitat amb què sovint se’ns mostren llocs o persones. La presència de càmeres de televisió implicaria conflictes amb les autoritats del país i per tant la manera d’observar segons quins espais té connotacions clandestines.  

Canals normalment ha d’explicar dues versions dels fets: l'oficial i la censurada. Per exemple, després d’aclarir que la comunitat internacional denuncia l’existència de gairebé quatre-cents d’aquests centres d’internament, explicava el contrarelat del govern xinès, que assegura que el que potencia són centres de desenvolupament industrial, agrícola o turístic. En el llenguatge de la crònica s’hi amaga el subtext. Des d’un espai de desenvolupament turístic des d’on sí que pot informar obertament, fa servir el concepte “parc temàtic” per donar a entendre el valor propagandístic del lloc. 

Diumenge vam poder veure una altra crònica des d’una barriada musulmana d’Ürümchi per explicar les polítiques d’assimilació i repressió per part del govern xinès. Canals preguntava a un vianant per les mesures de seguretat i ens ensenyava com l’home es quedava mut. “Ningú no s’arrisca. La policia és omnipresent”, deia Canals. I ens mostrava les tripletes d’agents caminant pel carrer, uns rètols cada deu metres amb codis numèrics que serveixen com a sistema de localització en cas d’atac, les fotografies dels policies de cada barri penjades a les façanes per anunciar els responsables de l’autoritat, controls de maleters als pàrquings i escàners a l’entrada d’espais públics o recintes tancats.

Francesc Canals no treballa en un context de llibertat, però precisament per això ha de subratllar aquesta limitació a través de detalls. Sovint l’hem vist justificant l’anonimat d’un entrevistat, explicant-nos què hi ha a l’altra banda d’una reixa infranquejable o el motiu de determinats controls als quals ell mateix s’ha hagut de sotmetre. La pandèmia, en aquest sentit, ha estat un pou d’històries i situacions informatives delirants. Per això els detalls visuals i la capacitat d’explicar des de l’astúcia allò que no es pot explicar amb imatges o paraules fan que les cròniques des de la Xina tinguin aquest interès complementari i un valor afegit.

Mònica Planas és periodista i crítica de televisió

stats