L'ARA, en xifres
L'ARA celebra el primer any de vida havent consolidat el seu lloc en el panorama comunicatiu català. Líder digital i amb una difusió de 15.000 exemplars diaris, la capçalera segueix creixent.
BARCELONAL'ARA va arrencar la seva singladura el 28 de novembre del 2010. Apareixia sabent que una tremenda crisi afecta els mitjans de comunicació i que, per tant, calia aportar un relat periodístic nou i una manera també diferent i singular de plantejar la relació amb el lector. Dotze mesos després, el diari s'ha consolidat en el panorama comunicatiu, amb una difusió diària de més de 15.000 exemplars, superior a la prevista pel primer any. A més, és dels pocs diaris a l'Estat que ha crescut en vendes els últims mesos.
Aquestes dades encara no inclouen l'impacte de l'acord amb el Diari de Balears per distribuir una edició conjunta a les Illes des de la setmana passada, i que farà augmentar la difusió de l'ARA a l'arxipèlag. El diari, a més, preveu arribar també amb la seva edició en paper al País Valencià a partir del mes de febrer.
Al costat de les vendes, l'altra dada rellevant pel que fa a l'impacte de l'ARA és el nombre de lectors. Segons el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, el diari aplega 115.000 lectors diaris de mitjana. L'estudi indica que el diari fa forat especialment entre el segment de població compresa entre els 30 i els 44 anys: un 32% dels seus lectors estan inscrits en aquesta forquilla. El poder adquisitiu és un altre dels trets distintius, ja que el 80% dels lectors són de classe mitjana-alta o alta.
La magnitud de l'ARA s'explica també a partir de la seva producció editorial. Al llarg de les 363 edicions s'han superat les 27.000 pàgines publicades pel diari o els seus suplements (Criatures, Emprenem, ARA Llegim, ARA Kids, ARA Humor, Global News i Time Out Cap de Setmana). A això cal sumar-hi les més de 50.000 notícies i vídeos que s'han generat per a l'edició online.
Èxit digital
Però si hi ha un àmbit on l'èxit de l'ARA s'ha fet palès és a internet. La web Ara.cat ha trencat tots els rècords per a un mitjà digital en català i és líder des de la seva posada en marxa. El diari és també el mitjà català (al marge de llengua) més influent a les xarxes socials, segons l'índex Klout, que marca l'estàndard internacional en aquest àmbit.
A Twitter, l'usuari @diariARA ja té 49.850 seguidors i és el mitjà en català amb més seguidors. A més, el diari disposa de fins a 19 canals temàtics en aquesta xarxa, que sumen més de 55.000 seguidors. En el cas de Facebook, hi ha 50.377 fans de la pàgina de l'ARA (també rècord per a un mitjà en català) i més de 21.000 seguidors d'algun dels canals temàtics com Time Out o Criatures.
Fregant el milió d'usuaris mensuals a l'Ara.cat
La web de l'ARA va debutar amb els millors resultats obtinguts mai per un mitjà online en català. Des d'aleshores, ha revalidat aquest lideratge durant onze mesos consecutius. La tendència ha estat alcista, tret dels mesos d'estiu en què el consum d'internet baixa i cauen les audiències de tots els mitjans. Al mes de novembre està previst que se superi la barrera del milió de navegadors únics mensuals (la mesura estàndard a internet de seguiment d'audiència). En el moment de sortida de l'ARA, cap diari digital havia assolit mig milió d'usuaris únics en un sol mes.
A l'octubre –l'últim exercici validat per l'OJD– l'Ara.cat va atreure 932.497 navegadors únics i va ser també capdavanter en nombre de visites (2,7 milions), pàgines vistes (9,6 milions) i temps d'estada a la web (9 minuts i 45 segons). La segona posició del rànquing de mitjans en català l'ocupa El Punt/Avui, amb 562.433 navegadors únics, seguit del 324.cat (435.660), Vilaweb (394.154) i Nació Digital (295.928).