'A bridge over you', o com una protesta contra les retallades va arribar al número 1 de les llistes d'èxit britàniques
Un cor de treballadors de la sanitat pública aconsegueix imposar-se a Justin Bieber al capdavant dels discos més venuts per Nadal
BarcelonaAmb la caiguda de l'Imperi els britànics van començar a patir una intensa crisi d'identitat. Sobretot els anglesos. Què és ser anglès? Quins són els valors anglesos? En la llista d'ingredients que configuren l'Anglaterra actual apareixen des dels Beatles fins al futbol, des de la democràcia parlamentària fins a la tolerància davant la diversitat. Però si hi ha una institució que enorgulleix els anglesos és el sistema públic de salut, l'NHS (National Health Service).
La idea que tothom tenia dret a la sanitat, que era un bé públic i universal, és assumida com a normal avui, però va ser un invent revolucionaria en l'Anglaterra de la postguerra. Va néixer tot i una formidable oposició, sobretot dels metges de capçalera, però ràpidament es va convertir en un element irrenunciable en la vida quotidiana dels britànics. I en un motiu d'orgull, tal com va descobrir Margaret Thatcher quan, de la mà de l'onada liberalitzadora que va deixar empreses públiques en mans de corporacions privades, va intentar reduir el que molts conservadors veien com un monstre, tan odiat com el servei de correus (Royal Mail) o, pitjor encara, la BBC.
Thatcher no es va atrevir a tocar l'NHS, però tampoc no va fer res per millorar un sistema que requeria modernitzar-se, posar-se al dia. El sempre astut Tony Blair ho va tenir clar, i es va erigir en el salvador de la seguretat social, invertint enormes quantitats de diners per acabar amb la imatge victoriana de molts dels hospitals del país. Poc importa que fossin els laboristes qui comencessin a privatitzar el sistema, el que va quedar per a la posteritat és la idea que els pressupostos augmentaven i, per tant, el sistema se salvava.
Retallades
David Cameron, però, amb la crisi i el dèficit com a arguments, està entrant en territoris on Thatcher no va gosar ficar-se. Vol retallar el pressupost de la BBC. Ha tancat nombroses oficines de correus. I ha avançat en la privatització de l'NHS, que ja no rep l'atenció que rebia quan els pressupostos els feia un laborista. Una actuació que ha provocat una onada de protestes i la mobilització dels treballadors de la sanitat al voltant de la campanya #LoveYourNHS.
Una campanya que necessitava alguna cosa que li donés sentiment, visibilitat. I aquesta cosa va venir en forma de disc. Per què no gravar un disc per recollir fons? Dit i fet: un cor format per metges, infermeres i auxiliars dels districtes londinencs de Lewisham i Greenwich van gravar 'A bridge over you', un remix del popular 'Bridge over troubled waters', de Simon i Garfunkel, i de 'Fix you', dels Coldplay. A més del tema musical, cantant 'a capella' acompanyats per un piano, van enregistrar un vídeo on es veu el seu dia a dia als hospitals on treballen. Una reivindicació senzilla i emotiva de la importància social i humana de la seva feina.
Però un cop gravat, els membres del cor van pensar que calia superar el repte. I, posats a superar-lo, res millor que aconseguir ser número 1 de les llistes d'èxits. La llista de discos més venuts és una institució, al Regne Unit. Milions de persones sintonitzen cada setmana Radio1 per tal de saber quins són els 40 temes més populars, una llista que no es basa en gustos dels crítics, o en publicitat encoberta de les discogràfiques, sinó en dades de vendes. I el que tots els artistes volen és ser número 1 per Nadal. En part, per tradició. En part, perquè les vendes es disparen. Des de finals de novembre l'expectació creix. Qui ho aconseguirà aquest any?
Aquest 2015 totes les travesses donaven com a segur guanyador 'Love yourself', l'últim senzill del cantant Justin Bieber, tot i que també tenia opcions Louisa Johnson, guanyadora de l'última edició de l''X Factor', un 'talent show' de molt èxit que emet el canal ITV. Però no han tingut opcions. La sortida d''A bridge over you' ha alterat les travesses. Ajudat d'una fenomenal campanya de promoció a les xarxes (#NHS4XmasNo1), amb Bieber demanant a la seva pàgina de Facebook que els seus fans compressin l'èxit de la competència, el tema ha aconseguit l'objectiu de ser el més venut per Nadal. L'objectiu inicial, el de salvar l'NHS, continua obert.