Voleu saber si aneu a la moda? Aquí teniu un mètode científic
BarcelonaEn un futur, per saber si anem a la moda ja no caldran ni els miralls, ni tampoc les revistes. Un equip de científics ha desenvolupat un model matemàtic que diu si la persona va vestida a la moda o no i fins i tot l'aconsella sobre com ha de vestir per complir determinats criteris estètics.
Sembla una història de ciència-ficció però no és així. L'equip d'investigadors que ha creat aquest model forma part de l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre mixt del CSIC i de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). El seu sistema utilitza una base de dades compartida a internet amb més de 144.000 imatges on hi ha diferents estils, peces de roba i 'looks', totes comentades pels usuaris.
Entendre què està de moda
Els creadors d'aquest sistema, els investigadors de l'IRI (CSIC-UPC) Edgar Simo-Serra i Francesc Moreno-Noguer, i les investigadores de la Universitat de Toronto Sanja Fidler i Raquel Urtasun, tenien per objectiu construir models matemàtics que poguessin entendre el concepte de "moda", és a dir, comprendre què fa que una determinada forma de vestir estigui de moda o no, i, d'acord amb això, poder fer recomanacions sobre com vestir-se.
Per a això, els investigadors van usar una base de dades existent a internet que fan servir usuaris amb diferents estils i on hi ha comentaris associats a cada indumentària. El nou algoritme és capaç d'aprendre les tendències de moda, a través de visió per computador i reconeixement de patrons, i contrasta aquesta informació amb els "likes" rebuts pels usuaris.
Segons ha informat el CSIC, l'algoritme forma part del treball 'Neuroaesthetics in Fashion: Modeling the Perception of Fashionability', que s'ha donat a conèixer aquest mes de juny a Boston (EUA).
Donar consells
Per a la seva creació, els científics han combinat una xarxa neuronal amb un model de predicció probabilístic que té en compte diversos factors com el tipus de peça, la classe d'usuari o l'entorn de la imatge.
El sistema no només és capaç d'aprendre i predir fins a quin punt va "a la moda" un usuari, sinó també de donar-li consells perquè pugui millorar el seu estil.