“L’objectiu és analitzar la integració a Catalunya d’estudiants immigrants”
Entrevista a Llorenç Comajoan Coordinador del grup GRELL, el primer de la UVic-UCC que obté l’ajut RecerCaixa
El professor de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC i coordinador del Grup de Recerca en Educació, Llenguatge i Literatura (GRELL), Llorenç Comajoan, juntament amb Vanessa Bretxa (Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació, Universitat de Barcelona), acaba de rebre un dels 26 ajuts atorgats en la cinquena convocatòria del programa RecerCaixa, impulsat per l’Obra Social La Caixa i l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) pel projecte Impacte del model escolar català en la integració sociocultural i lingüística de l’alumnat d’origen immigrat.
Quin és l’objectiu del projecte? Quina utilitat tindrà?
El projecte té com a objectiu analitzar els processos d’integració en la societat catalana d’una mostra d’estudiants de secundària d’origen immigrat. S’estudiaran 4 temes: la composició de les seves xarxes socials, les seves actituds lingüístiques, la seva identificació amb la societat d’origen i la d’arribada, i el seu consum cultural. Pot ser útil per desenvolupar estratègies efectives de gestió de la diversitat en entorns escolars, conèixer millor la integració de l’alumnat autòcton i nouvingut, i fer una avaluació del model lingüístic educatiu actual.
Per quin motiu resulta important aquest ajut?
Primer de tot, perquè ens permet explotar una sèrie longitudinal de dades sociolingüístiques molt rica. El projecte ens permetrà observar com canvien els comportaments sociolingüístics dels alumnes relacionats amb l’escola (composició de les seves xarxes socials, consum cultural, actituds lingüístiques i identificació etnonacional). En segon lloc, perquè ens centrem en l’alumnat d’origen immigrat i ens fixem en les característiques dels que no han seguit l’itinerari escolar complet i ho relacionem amb les seves característiques sociolingüístiques. Finalment, és un projecte que combina diferents metodologies, des de l’anàlisi estadística de dades quantitatives fins a la qualitativa de dades d’entrevistes amb joves al·lòctons (joves que no tenen ni el català ni el castellà com a primera llengua).