Inversió de 33 milions per construir la primera autopista ferroviària de l'Estat al Port de Barcelona

La nova terminal connectarà el port amb França i Alemanya i començarà a operar el 2019

CADA COP MÉS FEINA 
 Les exportacions han estat la base de creixement del port de Barcelona. Ara sembla que també les importacions repunten una mica.
Acn
31/07/2015
2 min

BarcelonaEl Port de Barcelona es connectarà amb França i Alemanya a través de la primera autopista ferroviària de l'Estat a partir del 2019. La nova terminal costarà 33 milions d'euros d'inversió públicoprivada i ja compta amb el compromís de l'empresa logística ViiA d'invertir 120 milions d'euros en material rodant propi per unir el Port de Barcelona amb París (a partir del 2019) i Alemanya (a partir de 2020).

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Durant la presentació del projecte aquest divendres, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha destacat que la voluntat del Govern és millorar la connexió del Port de Barcelona amb Europa i convertir aquesta infraestructura en un 'hub' logístic on es pugui operar a través de diversos modes de transport, com són el marítim, el ferroviari i el viari. A banda, Vila també ha destacat que l'increment del trànsit ferroviari de mercaderies és una oportunitat econòmica i mediambiental per Barcelona i el conjunt del país, així com per rendibilitzar el túnel del Pertús, que només funciona al 15% de la seva capacitat cinc anys després d'entrar en funcionament.

El compromís de l'Estat

Igualment, el conseller ha advertit que la posada en funcionament d'aquest nou servei es podria veure compromesa si el ministeri de Foment no executa les obres dels accessos ferroviaris definitius al Port de Barcelona. "És absolutament lamentable que s'arribi al final de la legislatura sense haver desllorigat una obra com els accessos ferroviaris. La legislatura no s'ha esgotat, però ja al 2013 es van signar els protocols amb l'Estat que incloïa el compromís de resoldre els accessos ferroviaris definitius al Port de Barcelona i ara ningú entendria que es perdés algun projecte per la negligència de l'administració", ha sentenciat el conseller.

Una autopista ferroviària és un servei de transport combinat ferrocarril-carretera, on els camions embarquen directament en el tren en una terminal inicial, són descarregats a la terminal ferroviària final i prossegueixen la darrera part del seu recorregut per carretera. El servei es duu a terme sobre les vies fèrries existents (d'ample internacional) i només requereix d'inversió per construir la terminal. Aquesta modalitat, implantada amb èxit a França, permet transportar semiremolcs amb els quals no es poden fer servir grues.

La nova terminal es construirà sobre l'antiga llera del riu Llobregat, en terrenys del Port de Barcelona. La seva construcció, que requereix d'una inversió de 33 milions i la gestió se sotmetrà a concessió. Una vegada construïda la terminal, aquesta serà d'ús públic, oberta als operadors que desitgin fer-ne ús.

stats