Vueling punxa en l’operació sortida
La ‘low cost’ perd cinc milions el primer semestre i veu perillar la llicència de vol a Itàlia
Barcelona“Vueling serà per a Roma el que la companyia era per a Barcelona el 2008”. Aquesta va ser la declaració d’intencions d’Álex Cruz, el conseller delegat de l’aerolínia de baix cost, quan anunciava que l’aeroport de Roma Fiumicino es convertiria en el seu segon hub el 2014. Aquell any, Vueling va quadruplicar la seva oferta a Itàlia i inicialment li va donar resultat: va tancar l’exercici amb 141 milions d’euros de benefici operatiu, dos milions més que l’any anterior. Aquest any, però, la seva forta aposta pel país de la bota li està passant factura.
Els bons resultats semestrals que Enrique Dupuy, director financer del hòlding IAG, presentava divendres 31 de juliol ressaltaven encara més els números vermells de la low cost líder a l’aeroport del Prat. Per primera vegada, i després d’anys de creixement sostingut, Vueling perdia cinc milions, tot i ingressar-ne 94 més que el mateix semestre de l’any anterior. IAG -que aglutina Iberia, Vueling i British Airways- triplicava en conjunt beneficis i arribava als 412 milions d’euros.
Dupuy va assenyalar l’estacionalitat com a principal culpable de les pèrdues de Vueling i fonts del sector subscriuen aquesta explicació. “Les notícies han sigut lleugerament pitjors per a Vueling, una mica per sota de les xifres de l’any passat, però no estem especialment preocupats, perquè el segon trimestre de l’any no és el preferit de Vueling, que té un patró molt estacional, així que esperarem el tercer trimestre”, afirmava el director financer d’IAG.
El col·lapse de l’operació sortida
Però el cap de setmana més important d’aquest tercer trimestre, el primer cap de setmana d’agost, va començar de la pitjor manera per a l’aerolínia. Un incendi a la terminal 3 de l’aeroport de Fiumicino el dimecres 29 de juliol va aturar del tot la seva activitat en aquestes instal·lacions. Aquesta incidència va afectar 1.500 passatgers de Vueling, que opera principalment a la terminal afectada. A més, quan semblava que el trànsit aeri tornava a la normalitat just per arrencar el cap de setmana de l’1 d’agost, una avaria elèctrica va tornar a afectar el servei el dissabte i el trànsit es va tornar a col·lapsar. La gran importància d’aquest aeroport en l’operativa de Vueling a nivell europeu va fer que un total de 200 vols diaris, segons fonts de l’aerolínia, es veiessin afectats per la successió d’incidències tècniques a Roma. Les mateixes fonts insisteixen que l’operativa a Fiumicino havia funcionat perfectament la resta de l’any i també l’anterior. “Sense treure’ns part de culpa, un 80% va ser causat per l’incendi i l’avaria”, diuen fonts de la companyia, que malgrat això reconeixen que es van veure desbordats per les circumstàncies.
La gestió que l’aerolínia espanyola va fer de l’incendi va quedar molt qüestionada. “Tots els vols cancel·lats són de Vueling”, titulava el rotatiu italià La Reppublica el primer dia d’agost.
El segon ‘hub’ en perill Davant les queixes massives dels usuaris pels retards, cancel·lacions i la falta d’informació, l’autoritat d’aviació italiana (ENAC) va emetre un comunicat que amenaçava directament la continuïtat de la companyia a Itàlia: si no prenia les mesures necessàries per evitar més retards i cancel·lacions li retiraria la llicència de vol al país. En resposta, Vueling es va afanyar a enviar ràpidament a Roma el seu director d’operacions, Fernando Val, per donar explicacions i va reforçar el personal i el servei d’informació. L’endemà, l’ENAC descartava la retirada del permís, però anunciava una multa per a la low cost pels perjudicis causats. La companyia no ha volgut fer cap valoració sobre la sanció i s’ha limitat a afirmar que estan “en converses constants amb l’autoritat d’aviació italiana”. L’ENAC encara no ha fet pública la quantitat de la sanció, però tal com publicava aquesta setmana el diari La Stampa, les multes d’aquest tipus oscil·len entre 50.000 euros i un milió.
A més, simultàniament a les queixes des d’Itàlia, l’operació sortida també se li va complicar a Barcelona, amb retards de fins a tres hores a l’aeroport del Prat “a causa de les males condicions meteorològiques a les illes Balears”, segons aclareix la companyia. Més enllà de l’abonament de la multa d’Itàlia, aquests entrebancs tindran un impacte negatiu encara difícil de quantificar en els que haurien de ser els millors resultats semestrals de Vueling aquest 2015.