Rull diu que el Prat és dotze vegades més rendible que Barajas però rebrà tres vegades menys inversió
El Govern acusa Aena de ser un monopoli orientat a afavorir només l'aeroport de Madrid
BarcelonaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha lamentat avui els plans d'inversió d'Aena a Catalunya. Segons Rull, l'aeroport de Barcelona és 12 vegades més rendible que el de Madrid, i en canvi, el Prat rebrà 3 vegades menys inversió que Barajas, segons recull el 'Document de Regulació Aeroportuària' en el qual l'Estat estableix les inversions de la xarxa d'Aena per al període 2017-2021.
En la roda de premsa posterior al consell de govern d'aquest dimarts, Rull ha explicat que "aquest és un element clau i fonamental". "Hi hem volgut trobar una lògica més enllà del centralisme, però no s'explica ni per volum de passatgers ni per operacions ni tampoc per l'estat de les terminals", ha dit el conseller.
Rull ha argumentat que l'aeroport de Madrid només representa un 4% dels beneficis d'Aena (27,5 milions d'euros) i rebrà el 20% de les inversions els pròxims 5 anys, és a dir, més de 445 milions. Barcelona, en canvi, representa el 55% dels guanys d'Aena (339 milions d'euros) i només rebrà el 7% de la inversió aeroportuària d'Espanya, que representen 157 milions: "Això serà així si no és que nosaltres ho modifiquem, i aquí, l'1-O hi té molt a veure", ha assegurat Rull.
Per al conseller de Territori i Sostenibilitat aquesta diferència només s'explica per una voluntat centralitzadora: "És un monopoli orientat a afavorir un únic aeroport de referència, el de Madrid". "El model està condicionat a això", s'ha queixat Rull.
Una previsió d'inversions "errada"
El Govern català també ha lamentat les "errades" en l'informe de previsions que fa l'Estat. "El problema de fons no és si hi ha més o menys inversions, sinó que la planificació està mal enfocada d'entrada", ha explicat Rull, que ha afegit: "El Prat està al 87% de la capacitat i al document d'Aena explica que el 2021 aconseguirà arribar als 47 milions de passatgers, quan aquesta és la xifra que el Prat ja ha assolit ara; de fet, l'aeroport de Barcelona tancarà aquest any amb 48 milions de passatgers", ha insistit Rull.
El conseller ha al·legat que amb unes dades mal plantejades el Prat mai rebrà la quantitat d'inversions correcta i Aena no podrà anticipar-se als fets per millorar aquesta infraestructura.
A més, Rull també ha remarcat un altre greuge: que les previsions d'inversió a Barcelona es produeixen al final del calendari, és a dir, cap al 2020, mentre que les inversions a Madrid es fan al principi del període.
Reus i Girona: la quarta pista del Prat
Més enllà de "la manca o les errades en les inversions", el conseller de Territori i Sostenibilitat també ha lamentat la falta d'una proposta coherent per a Barcelona. "Creiem que no cal la quarta pista a Barcelona, sinó concebre Reus i Girona com a les quartes pistes del Prat; la inversió hauria d'anar orientada cap a aquesta via", ha considerat Rull.
La idea del Govern és evitar que l'aeroport de Barcelona creixi només a base de les aerolínies de baix cost: "Proposem traslladar-ne una part a Reus i Girona, amb infraestructures solvents, i fer que el Prat es converteixi, sobretot, en un gran 'hub'".
Amb tot plegat el Govern no s'ha mostrat estranyat dels problemes al Prat derivats de la gestió d'Aena. "Hi ha una gestió insuficient i una incapacitat clara a l'hora de planificar", ha dit Rull, que ha afegit: "La gestió de les dues últimes crisis han evidenciat que la xarxa d'Aena és lenta i no assumeix la responsabilitat que li pertoca".