Advocats i asseguradores també compren ‘start-ups’
Les grans corporacions d’aquests sectors externalitzen la innovació davant la incapacitat per renovar-se
BarcelonaPiles de paperassa, llibres del gruix d’un totxo i molta burocràcia. La imatge d’un bufet d’advocats o de qualsevol despatx de serveis jurídics s’allunya força de la famosa digitalització. Mentre cada vegada hi ha més opcions online per estalviar-se anar al banc, al supermercat o, fins i tot, al restaurant, hi ha dos sectors que, per colossos, hermètics i enrevessats, encara no s’han deixat tocar per la mà de la tecnologia. Però com pregonen gurus i amants de la digitalització, el canvi en els hàbits dels consumidors ja és inexorable, i tant asseguradores com proveïdors de serveis jurídics comencen a abraçar la transformació digital.
Per similituds amb el sector de les finances, els serveis legals i les assegurances han adoptat la mateixa etiqueta. Si la tecnologia aplicada al món financer es diu fintech, en els altres dos casos ja es coneixen com legaltech i legaltechinsurtech. La seva aplicació és difícil d’imaginar però senzilla d’entendre. Si un particular decideix llogar el seu cotxe a estones a través d’una plataforma a un altre particular, quin tipus d’assegurança ha de tenir? Això és el que li va passar a un dels primers projectes d’economia col·laborativa nascut a Espanya, SocialCar, que permet llogar vehicles entre particulars.
Un sector nascut de la necessitat
“Per a l’activitat de SocialCar era imprescindible una assegurança, però ningú tenia cap servei que s’adeqüés a una necessitat tan puntual i de curta durada”, explica Mar Alarcón, fundadora i consellera delegada d’aquesta plataforma. Per això, segons explica aquesta emprenedora i fiscalista de formació, va ser SocialCar qui “va muntar el producte que venen ara”. Alarcón explica que, després d’haver hagut de trucar a moltes portes i parlar amb la majoria d’asseguradores, van trigar quatre anys a tenir un producte fet a mida que ara poden aprofitar altres empreses que ofereixen serveis de mobilitat similars, com els repartidors a domicili de JustEat o els particulars que comparteixen trajecte amb Blablacar. En aquest cas, la dificultat era haver de donar d’alta una nova pòlissa per a cada trajecte, un procés que, fins a l’arribada de Social Car, era manual.
Als Estats Units, aquestes dues branques de la innovació tecnològica ja fa uns cinc anys que han començat a empènyer les empreses del sector cap a l’optimització digital dels seus processos. Segons l’últim informe de la consultora multinacional PwC sobre insurtech, els diners captats per aquest sector creixen a un ritme molt superior que el que havia marcat el fintech en la seva eclosió, fins a captar 1.400 milions de dòlars el 2015, en el cas d’empreses insurtech ja consolidades, o fregar els 350 milions, en el cas de les start-ups o empreses de nova creació. El 2012 els nivells d’inversió no arribaven als 200 i als 50 milions, respectivament.
A Espanya, però, tot just aterren. Avui mateix, per exemple, el despatx d’advocats Cuatrecasas tanca la convocatòria per a la presentació de projectes a la primera acceleradora per a start-ups de legaltech del sud d’Europa, Cuatrecasas Acelera, que s’ha instal·lat a la seu de Wayra a Barcelona.
“El despatx sempre ha tingut vocació d’innovació, però és cert que qualsevol gran corporació té inèrcies i li costa més moure’s. Per això és interessant el que les start-ups ens poden aportar des de fora”, diu Francesc Muñoz, soci responsable de Cuatrecasas Acelera. Segons Muñoz, han rebut sol·licituds de 40 projectes, però n’incubaran entre 10 i 15 a partir del setembre. Alguns exemples de legaltech són plataformes que, gràcies a la intel·ligència artificial i el big data, estudien l’historial d’un jutge i proposen als advocats la millor estratègia per fer front a un cas d’aquest magistrat.
En paral·lel, un dels grups asseguradors més grans del món, AXA, també ha engegat fa pocs mesos el projecte Opensource a Espanya, que busca crear sinergies i col·laboracions amb start-ups per millorar i transformar el seus serveis. “La irrupció hi era, ens hauria agradat arribar-hi abans, però hem agafat l’oportunitat a temps”, diu Oscar Paz, responsable d’AXA OpenSource. Paz explica que fins ara AXA ha col·laborat amb start-up s com SocialCar, Blablacar i MyTwinPlace, però també ha llançat una campanya amb la fintech Fintonic i treballen amb On Truck, una plataforma de serveis de logística.
Malgrat arrossegar estructures immenses, s’han posat les piles. En tots dos casos, però, han anat a buscar la innovació fora, una manera de deixar entrar aire fresc però també d’externalitzar costos.