El govern espanyol frena la privatització dels aeroports de Barcelona i Madrid
La ministra de Foment ha dit que l'executiu vol revisar el model aeroportuari, i més endavant “obrirà el procés d'entrada de capital privat” a Aena
MadridLa ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat avui que l'executiu espanyol frena el procés de privatització parcial dels aeroports de Barcelona i Madrid que va impulsar l'anterior govern.
En una conferència de premsa, Pastor ha dit que l'executiu vol revisar el model aeroportuari, i més endavant “obrirà el procés d'entrada de capital privat” a Aena.
La ministra ha considerat que si continua amb el procés de privatitzacions i "desgrana la seva gestió de forma individualitzada", el “valor” d'Aena “es veuria clarament disminuït”. “Les condicions de mercat són desfavorables perquè el preu i les ofertes serien baixes, es deterioraria l'imatge d'Aena i els seus actius perdrien valor”, ha explicat. "No és el moment adequat perquè els nostres actius infravalorats es posin al mercat", ha afegit.
“L'objectiu no és que competeixin, sinó enfortir els dos aeroports [Barcelona i Madrid] perquè siguin grans 'hubs' europeus. Com que el model de concessions [privades] no és possible, hi haurà un nou model”, ha dit.
Pastor ha assegurat que vol mantenir un “diàleg permanent” amb les comunitats autònomes perquè participin en les “decisions estratègiques” pel que fa al desenvolupament del nou pla estratègic d'Aena. “Tinc la mà estesa”, ha subratllat.
De les paraules de Pastor es desprèn que el govern vol impulsar un nou model d'Aena, amb l'entrada de capital privat a llarg termini en el qual participin tots els aeroports i no hi hagi unes condicions especials per als de Barcelona i Madrid. “Aena és més el tot que les parts”, ha assegurat.
La ministra ha dit que l'executiu treballa des d'aquest cap de setmana en el nou model de gestió aeroportuari que vol convertir Aena en una empresa “líder mundial”. Pastor ha explicat també que Aena té un deute de 200 milions d'euros i que el govern no ha establert encara cap calendari per a l'entrada de capital privat.
Segons el projecte de l'últim executiu del PSOE, el període per presentar ofertes de licitacions per als aeroports de Barcelona i Madrid acabava el pròxim 31 de gener. La licitació preveia la concessió del 90,05% del capital de les societats que explotessin els aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, que comptaven amb un cànon de sortida de 3.700 milions d'euros, i de 1.600 milions d'euros, respectivament. El 10% restant es quedaria en mans d'Aena. D'altra banda, el govern de José Luis Rodríguez Zapatero també va obrir la porta a la privatització del 49% de la societat Aena Aeropuertos. Aquestes dues decisions queden ara suspeses.