L’ús del català, desigual en el món empresarial
La mida de la companyia, el sector econòmic o el rang professional influeixen en la tria de la llengua
BarcelonaL’ús del català en el món empresarial ha fet un pas endavant els últims anys, però encara està lluny d’arribar als nivells del castellà. Si més no, aquesta és la valoració que es desprèn dels informes de política lingüística realitzats en els últims anys per la Generalitat de Catalunya i que ofereixen una radiografia de la salut de la llengua catalana a les empreses. Segons les dades de l’últim informe, l’any 2013 un 68,2% del personal de les empreses sabia parlar, llegir i escriure en català, mentre que el 97,5% indicava tenir plenes competències en castellà. Unes diferències que es van reduir prop de tres punts percentuals respecte de l’any 2008, però que demostren que “encara cal seguir fent pedagogia perquè les companyies descobreixin els avantatges d’atendre, retolar i, en definitiva, comunicar en català”, assegura Maria Josep Prat, membre de la junta de l’Associació de Joves Empresaris de Catalunya.
Tanmateix, l’ús del català a les empreses varia segons les particularitats de cada negoci. Així, mentre que l’atenció en català a les pimes és majoritària -el 29,7% fan servir el català, el 7,2% el castellà i un 60,7% s’adapten a la llengua del client, segons dades de Pimec-, l’ús del català és molt baix en establiments regentats per immigrants. En aquest sentit, un informe de la Confederació de Comerç de Catalunya (Confecom) apunta que un 64% dels botiguers immigrants desconeixen la normativa lingüística que no els obliga a fer servir únicament el català, però sí a utilitzar-lo com a una de les llengües de servei. “Per capgirar-ho cal que els ajuntaments s’hi impliquin més”, apunta Montse Clarasó, cap del servei lingüístic de la Confecom, que ha editat guies amb prop d’una quinzena de llengües. Pel que fa a les grans multinacionals, el català ha guanyat terreny. “Paradoxalment, les multinacionals estrangeres són més propenses a fer servir el català que les d’aquí”, explica Bernat Gasull, tècnic de la Plataforma per la Llengua. “Les empreses locals temen que etiquetar en català pugui restar-los vendes a la resta de l’Estat”, detalla Gasull.
Però l’ús del català també és desigual en funció dels rang professional. L’últim Informe de política lingüística de la Generalitat revela que l’any 2013 el col·lectiu amb un coneixement més elevat del català era el dels directius, professionals i científics (85,5%) mentre que tan sols un 49,3% dels treballadors manuals tenien totes les competències en català. Segons l’estudi, aquest grup es caracteritza per tenir un nivell educatiu baix, una proporció de població immigrada més gran i menys pes del català com a llengua habitual.
Vista aquesta situació, diverses associacions d’empresaris han engegat iniciatives per fomentar-ne l’ús. És el cas de Pimec, que des de l’any 2013 promou la comunicació empresarial en català a través de Catemprèn. “Les pimes han après que l’ús del català és bàsic per a una comunicació eficaç amb el client”, apunta Núria Fernández, responsable de projectes de foment de la llengua catalana a Pimec.