La revolució de l’oci nocturn: joc, espectacle i sexe

Reservat de La Criolla. Al centre, l’encarregat del local, el Pepe, i a la seva esquerra, l’anarquista Flor de Otoño. 1933.
S.m.
08/07/2016
1 min

BarcelonaAmb el turisme i la construcció d’una nova imatge de la ciutat, més cosmopolita, també van arribar les ofertes d’oci més transgressores. A Història del turisme a la ciutat de Barcelona,Paco Villar detalla com eren els establiments mítics de l’època: l’Edén Concert, l’Excelsior i La Criolla. El primer era al número 12 del carrer Nou de la Rambla. Hi havia sala d’espectacles, una estança destinada al joc i, al pis superior, els clients podien alternar amb les artistes. “L’espectacle era a l’abast de gairebé totes les butxaques; la companyia de les noies, no. Només les persones solvents podien gaudir dels opulents sopars i dels ressopons de l’Edén -detalla Villar-. Es va crear una llegenda de perversitat i modernitat que el van convertir en una atracció turística de primera magnitud”, afegeix.

La Criolla, el gran cabaret del Barri Xino, va arribar a formar part d’una ruta turística coneguda a tot Europa. “Periodistes i escriptors de diverses nacionalitats, sobretot francesos, van convertir La Criolla en la Meca del pelegrinatge al Barri Xino. Un Barri Xino sense xinesos que, segons diuen alguns, va fer més pel turisme de Barcelona que les polítiques oficials a les agències de viatges”, escriu Villar.

L’èxit de La Criolla va ser tan extraordinari que els amos tenien un àlbum perquè les celebritats hi signessin. Entre els visitants, hi va haver els actors nord-americans Douglas Fairbanks, pare i fill. Després d’escoltar la reina del Barri Xino cantant el Cuplet de la cocaïna, van dir que no havien vist mai res semblant en tota la seva vida.

stats