Els comissaris del Macba denuncien "censura" i el "funcionament no democràtic de la institució"
L'equip curatorial assegura que fa setmanes que Bartomeu Marí tenia la llista d'obres concretes que s'exposarien
BarcelonaMentre un centenar de persones es manifestaven a les portes del Macba a l'hora en què l'exposició 'La bèstia i el sobirà' s'havia d'inaugurar –entre els quals hi havia alguns dels 31 artistes que havien d'exposar–, els quatre comissaris de l'exposició 'La bèstia i el sobirà', Hans D. Christ, Iris Dressler, Paul B. Preciado i Valentín Roma, han fet públic un comunicat en què afirmen de manera contundent que "l'exposició que s'havia d'inaugurar avui al Macba ha estat censurada".
L'obra que ha motivat la polèmica ha estat l'escultura d'Ines Doujak 'Not Dressed for Conquering', que pertany al projecte artístic 'Loomshuttles / Warpaths', que l'artista ja havia mostrat prèviament a la Biennal de Sao Paulo el 2014, i que mostra el rei Joan Carles I sodomitzat.
"Acceptar la supressió de l'obra d'Ines Doujak no només hauria compromès la integritat conceptual de l'exposició, sinó que també amenaça la nostra comprensió de l'art, de la llibertat d'expressió, així com del paper del museu en la societat contemporània. En aquestes circumstàncies la cancel·lació de l'exhibició és un acte de censura", afirmen els comissaris en un comunicat. A més, diuen que "la decisió del director del Macba posa en perill no només aquesta exposició en concret sinó que revela també el funcionament no democràtic d'una institució cultural pública". Defensen en un "museu d'art contemporani, una institució pública, els límits no han d'estar definits per interessos particulars". I contraposen el Macba al coproductor, el Württembergischer Kunstverein (WKV) de Stuttgart, que ha decidit continuar el projecte i obrir l'exposició tal com va ser concebuda per al Macba tan aviat com sigui possible (estava previst per a l'octubre).
L'equip curatorial pensa, "i així ho va exposar durant les discussions prèvies a la cancel·lació", que "l'obra s'inscriu en una llarga tradició artística de la caricatura, les escultures carnavalesques i la paròdia iconoclasta i que, per tant, no constitueix una ofensa personal a un individu, sinó la reformulació crítica d'uns imaginaris col·lectius, en aquest cas l'imaginari representat per la monarquia, que precisament per ser públics són susceptibles de resignificar des de la pràctica dels artistes".
Segons expliquen, 'La Bèstia i el Sobirà' tractava explícitament de qüestions relacionades amb el concepte de 'sobirania', apel·lava al seminari del mateix nom de Jacques Derrida, i reunia treballs de trenta artistes. Asseguren que la direcció del Macba tenia coneixement tant del concepte curatorial com del contingut concret de les obres i que el director havia validat el projecte i, tant la seva descripció, com la llista d'artistes figuraven a la pàgina d'internet del Macba des de fa setmanes, que ha estat despenjada avui. Això contradiu, doncs, la versió de Bartomeu Marí, que assegurava que se li havia comunicat dilluns.