MÚSICA

El Mercat de Música Viva de Vic, una nit serena

Maria Rodés inaugura el festival amb el seu espectacle paramusical Eclíptica

El Mercat de Música Viva de Vic,  una nit serena
Marta Terrasa
14/09/2017
3 min

VicLa jornada inaugural dels concerts del Mercat de Música Viva de Vic sempre té un al·licient molt atractiu. O fins i tot dos, com va ser el cas de l’edició passada amb l’espectacle Festa de balls per salvar el món i la proposta intimista de Maika Makovski. Aquest any ha sigut el torn de Maria Rodés, qui, després de guanyar el premi Puig-Porret ara fa un any aquí mateix, ha inaugurat el festival presentant el seu nou espectacle paramusical, Eclíptica.

Cant a les estrelles i als orígens

L’espectacle no és la combinació tradicional de pop que et pensaries. Eclíptica és el resultat d’un any de feina en què Maria Rodés va decidir armar un espectacle paramusical i gravar un disc inspirant-se en el diari personal del seu oncle avi, l’astrònom Lluís Rodés.

Sota la imatge d’una lluna gegant, a les fosques i a poc a poc, Maria Rodés va sortir a l’escenari de l’Atlàntida envoltada de quatre músics. La introducció onírica ben aviat va donar pas a temes com Noche serena i Día que nací yo, carregats d’aromes del sud, de gessamins, de notes sostingudes que s’abraçaven i dibuixaven atmosferes plenes de llum i ombres. Amb Luciérnagas, Rodés deixava els xiuxiuejos per apoderar-se -i empoderar-se- de l’escenari. Ecos d’aquella Ópera egípcia dels Planetas i l’ Omega de Morente.

La Lluna, protagonista al fons, es desenfocava i es movia lleugerament per crear la sensació d’estar-la mirant a través d’un telescopi. Un eclipsi es divisava no gaire lluny, mentre els primers acords de Pleyades començaven a sonar. De la inspiració flamenca va passar al pop més dolç per explicar la història mitològica d’aquestes estrelles perseguides per Orió. Van seguir aquesta estela els temes Nana negra i Eclipsi, cantades totes dues en català. Eclíptica va mutar al llarg d’una nit que a poc a poc donava pas al dia. Un flirteig amb els gèneres, els idiomes i les lletres, sempre orbitant en l’univers de Lluís Rodés i l’astronomia.

La tornada a l’escola

Però molt abans de donar el tret de sortida a la programació purament musical, els professionals reunits al Mercat de Música Viva de Vic van gaudir de les actuacions de Matthew McDaid, que va presentar el seu primer llarga durada Off the beaten track -publicat a través del segell de la cantautora Joana Serrat i David Giménez, Great Canyon Records. L’artista catalanoirlandès portarà aquesta nit el seu folk esquinçador a la Carpa Vermella, obert a tots els públics. Per la seva banda, Pachawa Sound, situats a l’altra banda de l’espectre sonor de McDaid, van presentar Elemental (U98 Music) en un showcase de trenta minuts. La multitudinària banda del Maresme va desplegar la seva revolucionada barreja de reggae, hip hop, ska i sons llatins. Un projecte que, malgrat caure en certs clixés i frases manides, té tots els elements de la fórmula que triomfa avui dia.

A més dels showcases, al llarg del dia es van succeir les presentacions de projectes de tot tipus: des de les d’artistes fins a d’altres que parlaven de la importància d’arribar a nous públics, com va ser el cas de Minimúsica, el festival familiar.

Una primera jornada que aquest any va camí de batre rècords, com va explicar el seu director, Marc Lloret. Entre 700 i 900 professionals tenen previst passar pel Mercat de Música Viva de Vic, convertit des d’ahir fins dissabte en la capital musical de Catalunya. Lloret ha destacat que, malgrat que el “món musical està malalt” des de fa anys, hi ha marge per ser “positius” i pensar en una recuperació del sector.

stats