20 imperdibles del Temporada Alta
BarcelonaEl festival Temporada Alta enceta la seva 25a edició de la mà dels seus còmplices internacionals habituals i una àmplia nòmina d'artistes catalans amb espectacles d'estrena. En un quart de segle s’ha consolidat com un aparador escènic i un motor de producció, a més de ser un dels pocs espais on gaudir de teatre internacional. Però per al director del Temporada Alta va molt més enllà d’una programació de teatre. Nosaltres us hem seleccionat 20 propostes escèniques d'alta volada.
INQÜESTIONABLES
‘Battlefield’, de Peter Brook
Cada nou espectacle de Peter Brook és un esdeveniment -és el director que més vegades ha estrenat al Temporada Alta, serà la desena-. Però és que Camp de batalla és un condensat que torna a l’univers de la seva producció més llegendària, el clàssic indi Mahabharatta. TEATRE MUNICIPAL, 25 i 26 DE NOVEMBRE
‘La mouette’, de Thomas Ostermeier
El director de la Schaubühne de Berlín dirigeix per al Théâtre de Vidy-Lausanne una versió de La gavina d’Olivier Cadiot que trasllada el clàssic a l’actualitat i a una concentració espacio-actoral sorprenent. TEATRE MUNICIPAL, 25 D’OCTUBRE
‘Nicht Schlafen’, d’Alain Platel
El creador belga de Les Ballets C de la B presenta un dels hits de la rentrée a Europa. Sense dormir parteix de la música de Mahler i la seva època, l’Europa de preguerra, i la barreja amb la tradició polifònica africana per traçar certs paral·lelismes amb l’actualitat i la seva obra. TEATRE MUNICIPAL, 4 i 5 DE NOVEMBRE
‘Cleansed’, d'Oskaras Korsunovas
Si a la radicalitat del lituà Oskaras Korsunovas hi sumem un dels brutals textos de la dramaturga Sarah Kane, el resultat promet ser explosiu. L’autora va dir que a Purificats s’havia inspirat en la frase de Roland Barthes: “Estar enamorat és com ser a Auschwitz”. EL CANAL, 12 DE NOVEMBRE
‘De Welwillenden’, de Guy Cassiers
El belga Guy Cassiers poua en el racó més profund i fosc de l’ésser humà adaptant Les benignes de Jonathan Littell: l’extermini jueu des del punt de vist d’un oficial nazi. TEATRE MUNICIPAL, 19 i 20 DE NOVEMBRE
DESCOBERTES
‘Mitleid’, de Milo Rau
Assagista, sociòleg i director, el suís Milo Rau va fundar la companyia International Institute of Political Murder per documentar esdeveniments històrics a través de les arts. A Compassió se’n va al Congo i al violent conflicte entre hutus i tutsis. TEATRE DE SALT, 28 D’OCTUBRE
‘La ira de Narciso’ de Sergio Blanco
L’uruguaià Sergio Blanco havia visitat Temporada Alta com a actor de Tebasland. Gràcies als lligams llatinoamericans del festival ara hi debuta com a director amb un thriller que barreja el mite de Narcís, un crim, un director i un actor porno. TEATRE DE SALT, 31 D’OCTUBRE
‘Equal Elevations’, La Veronal
La companyia de Marcos Morau és la que té més projecció de la dansa contemporània catalana, però encara ha d’arribar a un públic més ampli. Ara el punt d’inspiració és una escultura de Richard Serra, una peça sobre el bombardeig de Gernika i l’atac a Bengasi, i la música de Steve Reich. CASINO DE GIRONA, 22 DE NOVEMBRE
‘António e Cleópatra’, de Tiago Rodrigues
La lectura contemporània d’un clàssic de Shakespeare servirà per presentar un director portuguès de renom internacional però debutant al nostre país i la seva visió de la parella a través d’un duo de ballarins. TEATRE DE SALT, 26 DE NOVEMBRE
‘Acceso’, de Pablo Larraín
El cineasta xilè Pablo Larraín (l’autor de les impactants No i El club ) salta al teatre en un monòleg protagonitzat pel seu actor fetitxe (Roberto Farías), que interpreta un home obsessionat per deixar de ser un marginal. LA PLANETA, 2 DE DESEMBRE
ESTRENES
‘Davant la jubilació’, de Krystian Lupa
El director polonès Krystian Lupa dirigeix per primera vegada una companyia catalana (Mercè Arànega, Pep Cruz i Marta Angelat) per adaptar amb el seu habitual rigor i concisió l’implacable Davant la jubilació de Thomas Bernhard. EL CANAL, 14 i 15 D’OCTUBRE
‘Who is me’, d’Àlex Rigola
El nou director dels Teatros del Canal ha trobat el gust a embarcar-se en adaptacions d’alta volada literària. Després de Lorca i Sales ara és el poema autobiogràfic de Pasolini Poeta de les cendres, que Gonzalo Cunill protagonitzarà per a 30 espectadors. TEATRE MUNICIPAL, 2 i 3 DE DESEMBRE
‘El solar - Primer àlbum’
Xavier Bobés, Shaday Larios i Jomi Oligor s’instal·laran durant tres mesos en un espai i investigaran com si fossin detectius privats els objectes abandonats, que convertiran en materials escènics. C/ DE LA LLEBRE, 1, DE L’11 AL 2 DE NOVEMBRE
Nova creació de Rocío Molina
Amb María Pagés i Israel Galván, formen el trio flamenc del festival. Molina, que ha obert el flamenc a nous horitzons, presenta una carta blanca que uneix força i fragilitat. EL CANAL, 18 DE NOVEMBRE
‘No em va fer Joan Brossa’
En l’any en què el TNC dedicarà un focus a Joan Brossa, el festival s’avança i estrena una instal·lació plasticosonora de Cabosanroque que es vol acostar a la seva obra a través del so d’andròmines. CASA DE CULTURA, DEL 8 AL 19 DE NOVEMBRE
‘Cúbit’, de Josep Maria Miró
Un dels dramaturgs contemporanis amb més galons (autor de l’exportada El principi d’Arquimedes ) es troba amb la companyia La Ruta 40 ( El llarg dinar de Nadal ) en un espectacle sobre la memòria, els relats oficials i les versions de la realitat. SALA LA PLANETA, DEL 30 DE SETEMBRE AL 2 D’OCTUBRE
‘Dybbuk’, de Jan Vilanova
El dramaturg de la companyia Sixto Paz, un dels noms a seguir, treballa la ficció a partir de fets i personatges reals. Aquí, recorre la biografia de l’escriptor francès Romain Gary. SALA LA PLANETA, 25 DE NOVEMBRE
‘La llavor del foc’ de Carlota Subirós
Una aposta per nous públics: un espectacle de Carlota Subirós i interpretat per Babou Cham concebut per a alumnes que explica el món a través d’històries de tradició oral. ESCOLES DE PRIMÀRIA
‘Pluja’, de Guillem Albà i Clara Peya
El clown de moda canvia de registre i suma el seu talent al de la pianista Clara Peya en un espectacle íntim en què viatgen per la vulnerabilitat amb totes les armes escèniques. TEATRE MUNICIPAL, 30 D’OCTUBRE
‘In memoriam’, de Lluís Pasqual
La inauguració del festival, aquest divendres, serà un homenatge a la Quinta del Biberó, un documental escènic amb què Lluís Pasqual canvia de registre i fa justícia als vençuts. TEATRE MUNICIPAL, 30 i 1 D’OCTUBRE