Festival TNT: vitalitat i talent contra les dificultats del sector
Terrassa acollirà 25 espectacles de l’1 al 4 d’octubre
Barcelona“Tal com funciona avui, ningú té una ment textual, sinó absolutament visual, musical i fragmentada. És com funciona el cervell de la gent d’avui, ja no té una narrativa lineal”, diu Pablo Gisbert, d’El Conde de Torrefiel, una companyia que constitueix un dels itineraris de la vuitena edició del TNT, el festival de creació contemporània de Terrassa, que se celebrarà de l’1 al 4 d’octubre. El Conde de Torrefiel hi presenten els tres espectacles del projecte Guerrilla, format per una conferència, un concert i l’obra La posibilidad que desaparece frente al paisaje, que és l’entrega final del projecte.
A més de les tres funcions d’El Conde de Torrefiel, el TNT inclourà 22 espectacles més i una exposició de fotografies i poemes de la dramaturga Angélica Liddell. El festival participa en la producció de 15 espectacles. Sense tenir més pressupost -queda situat, com l’any passat, en prop de 300.000 euros-, Pep Pla i el seu equip programen més espectacles internacionals que en altres edicions i volen reflectir la pluralitat de l’escena de creació contemporània d’arreu de l’Estat. A més, l’encarregat de la inauguració serà un gran nom de l’escena europea, la Needcompany, que estrenarà l’espectacle The blind poet.
La programació també inclourà Una família balla, l’espectacle que Mariona Naudin ha creat amb tres generacions d’una família de Terrassa; Habrás de ir a la guerra que empieza hoy, una reflexió sobre la memòria històrica del gallec Pablo Fidalgo; Maibaum, de Jordi Galí, durant el qual cinc intèrprets teixeixen una estructura monumental, i Susurrando a los caballos, de Los Moñekos, que treballen sobre la domesticació. A més de les propostes de sala, també n’hi haurà de carrer, com El paseo de Robert Walse, de Compañía La Soledad; Entre tazas, del col·lectiu Eléctrico 28; Públic present 24 h, d’Ada Vilaró, i una instal·lació de Marcel·lí Antúnez, Monutafi, “un monument públic d’erecció popular”.
Per la seva vitalitat i la col·laboració amb altres iniciatives del territori, com Escena Poblenou, el Sismògraf, l’Antic Teatre, FiraTàrrega i el festival Temporada Alta, va cridar l’atenció que Pep Pla demanés al director general de Promoció i Cooperació Cultural del departament de Cultura, Jordi Sellas, la creació d’un pla integral per a les arts escèniques més multidisciplinàries, com s’ha fet amb el teatre de text, la dansa i el circ. “És un sector que crec que necessita una etiqueta, la necessitem per poder existir. En el futur no n’hi haurà, no en caldran, perquè tothom cada vegada necessita ser més multidisciplinari, però en el moment en què tothom té etiquetes i nosaltres no, som als llimbs. Això no ens dóna una marc còmode per funcionar, pel que fa a ajuts i a contractació en un circuit que és pràcticament inexistent. “Agrupación Señor Serrano, per exemple, han rebut el Lleó de Plata a la Biennal de Venècia i no se’ls pot veure a Barcelona amb normalitat, això ho hem de regularitzar”, va dir Pep Pla. Maria Thorson, de la companyia Insectotròpics, que enguany inauguren FiraTàrrega, també va explicar la seva experiència: “Està bé que tinguem l’oportunitat que ens programin, perquè, si no, fem més del 90% dels bolos fora de l’Estat”.