Albert Serra: "És obligatori fer una cosa que la gent no pugui entendre"
El cineasta presenta a la Tate Modern de Londres una prèvia del film que es veurà a la Biennal de Venècia
LondresEl director de cinema Albert Serra ha presentat a la Tate Modern de Londres una prèvia de 'La singularitat', la pel·lícula que representa Catalunya a la propera Biennal de Venècia. En un acte amb totes les entrades exhaurides, Serra ha mostrat 15 minuts del film, "una prèvia molt curta" que segons ell no és "en cap cas representativa" de tota la peça, que a Venècia es projectarà en cinc grans pantalles i generarà "una sensació asfixiant". "És obligatori fer una cosa que la gent no pugui entendre", ha dit Serra, que durant l'acte fins i tot ha admès que ell mateix no entén la seva obra fins que la veu acabada.
Preguntat sobre la importància de la prèvia a la Tate, Serra ha estat contundent: "Per mi no significa gaire res", ha remarcat, i ha assegurat que el públic no descobreix "absolutament res". Amb tot, sí que ha puntualitzat que presentar a Londres permet crear "una mica de ganes i desig de veure més" i d'anar a la Biennal.
Per a la comissària Chus Martínez, però, a Londres es tractava de "ser generós" i mostrar una "pauta del caràcter, l'estètica i la intenció" del projecte que es presentarà a la Biennal. Segons Martínez, cal demostrar que hi ha "una classe intel·lectual capaç d'articular les seves idees i tenir ambició pel canvi".
El film, segons ha explicat el mateix Serra, mostra diversos personatges en una mina d'Irlanda, envoltada d'un prostíbul. "Tots els personatges són gais o lesbianes, el 99%", ha explicat el cineasta, que considera que la pel·lícula és "barroca" i una "panoràmica dels últims grans canvis de la història de la humanitat". Amb tot, ha remarcat que a ell no li interessa el missatge, sinó "la materialitat, la cosa orgànica, els actors", que en aquesta ocasió, com en totes les seves pel·lícules, no són professionals.
Espectacle de Jordi Valls
El visionament ha anat precedit d'un provocador espectacle musical de Jordi Valls, de Vagina Dentata Organ, on dues dones interpretaven una música estrident, tenebrosa: l'una amb un violoncel, l'altra, molt tatuada i nua, amb el seu propi cos, fins i tot fent-se sang. El clímax s'ha creat amb l'arribada dels tambors, i del mateix Serra, que ha esquinçat la pantalla, en una mostra del sentit provocador de la seva pròpia obra. Tot, davant la mirada estupefacta dels presents.
"És obligatori fer una cosa que la gent no pugui entendre o assimilar de manera completa i perfecta", ha destacat Serra, que considera que aquesta és la base de l'art. "Hi ha grans obres mestres de fa milers d'anys i que continuen en un estadi de discussió i debat", ha afegit.
Durant la presentació a la premsa, una dona s'ha aixecat i ha llançat aigua al cap de Serra, en un gest que no ha quedat clar si era improvisat o formava part del guió. Serra, una estona després, ha repetit l'acció, bevent i llançant-se ell mateix aigua per sobre.
La relació amb Catalunya
Albert Serra ha admès que es valora més la seva creació a l'estranger que a Catalunya, però considera que això "és natural". "Hem fet retrospectives diverses, a Berlín, a París, ara a la Tate, i allà no s'ha fet mai", ha assegurat amb referència a Catalunya. "Però és natural, al propi país sempre fa més mandra aprofundir en segons què, perquè els sembla que ja tenen una opinió formada", ha indicat. Segons ell, la seva representació a la Biennal de Venècia no el farà més comprensible a ulls dels catalans. "Encara entendran menys el que els presentaré aquesta vegada", ha admès. "Si l'objectiu era consolidar el coneixement els truncaré el desig, no serà així. I això és el que intento sempre".
Per al responsable de cinema de la Tate Modern, i organitzador del cicle sobre Albert Serra, Andrea Lissoni, el film del cineasta català serà "un dels grans esdeveniments de la propera Biennal". Segons Lissoni, Serra encaixa perfectament en la filosofia de la Tate, que pretén explorar la relació entre el cinema i el món dels museus.
"Figures que facin de pont entre el museu i el cinema no n'hi ha tantes al món, però són magnífiques, com l'Albert Serra", ha assenyalat. Segons Lissoni, Serra fa "contribucions crucials" al món de l'art, i a un museu, la Tate Modern, que "està constantment canviant, i interrogant-se sobre què serà el que vindrà".
Per al director de l'Institut Ramon Llull, Àlex Susanna, que organitzava juntament amb la Tate Modern el cicle sobre Serra, l'acte demostra "la presència cultural catalana cada cop més sostinguda durant l'any a Londres". Susanna considera "reveladora" l'expectació que ha generat "des del primer dia" la tria d'Albert Serra i Chus Martínez com a responsables del pavelló de Catalunya a la Biennal.
"L'Albert Serra s'ha convertit en un autèntic fenomen", ha remarcat Susanna, que ha destacat "la insubornabilitat com a creador" de l'artista que fa "en tot moment el que vol, sense cap mena de concessió, amb gosadia, inconsciència, ambició i sobretot creativitat".