EDUCACIÓ

S’han format gairebé 200 professors d’escacs

S’ofereix formació continuada als mestres

En els cursos organitzats per la Federació Catalana d’Escacs, els mestres de les escoles aprenen les regles del joc i com ensenyar a jugar a escacs als infants.
J.s.
14/09/2016
2 min

TarragonaEl projecte Escacs a l’Escola va començar amb una planificació de sis nivells -un per cada curs de primària- amb la denominació Aplicació d’Escacs a l’Escola (ADE). Fins ara s’han fet cursos de quatre nivells de quinze hores cada un i s’han format un total de 195 mestres a tot el Camp de Tarragona. En aquests cursos hi han participat docents que no sabien les regles dels escacs i d’altres que ja estaven introduïts en aquest joc. Es fa una sessió al mes i, al marge d’aprendre nous continguts, serveix per resoldre dubtes. Els cursos de formació s’inicien a l’octubre i duren fins al maig. Els alumnes de primer curs comencen a fer escacs a l’escola al gener. D’aquesta manera, els mestres han tingut temps d’adquirir els coneixements necessaris per desenvolupar bé les sessions durant el primer trimestre del curs, que és quan han fet la major part d’hores de formació. La idea és que els mestres tinguin una formació continuada perquè tinguin més suport i l’assessorament necessari per dur a terme l’activitat amb qualitat.

A partir d’aquest curs 2016-2017, aquests sis cursos inicials s’han fusionat en tres: n’hi ha dos que n’integren dos dels antics i l’altre els dos superiors, que són nous d’aquest any. El format dels cursos serà de 20 hores de durada, de les quals 10 seran presencials i 10 online, i s’utilitzen materials creats especialment per a aquest projecte de la mà de Josep Serra, Marta Amigó i el Gran Mestre Lluís Comas. Pel que fa a formadors, a la província de Tarragona n’hi ha hagut sis fins ara, que tenen la doble condició de jugadors d’escacs i mestres, ja sigui en actiu o jubilats.

“Ara traiem taulers al pati”

Anna Mateu és mestra a l’Escola Bernardí Tolrà de Vila-rodona, però abans havia estat al Pla de Santa Maria, on havia vist com Marta Amigó introduïa els escacs a l’horari lectiu abans que es posés en marxa el projecte. L’Anna no sabia moure les peces, però va apuntar-se als cursos de formació. El curs passat va començar a fer classe als alumnes de primer del seu centre. “Ha sigut una experiència molt bona. Als nens els ha agradat molt i per Reis i els aniversaris han demanat jocs d’escacs com a regals. A l’hora del pati hem de treure taulers perquè juguin”, explica l’Anna, que comenta que han aplicat els escacs a l’hora de treballar les coordenades a matemàtiques. Aquest any ja hi haurà dos cursos -primer i segon- fent escacs, i un segon mestre.

Per la seva banda, Jordi Franquet té un doble vessant en el projecte. Ha implantat el projecte a l’Escola Sant Bernat Calvó de Vila-seca, on és mestre; aquest serà el quart curs que fan escacs en horari lectiu i reconeix que ha rebut un feedback molt positiu dels pares. Però també ha fet de formador d’altres mestres de primària, ja que ell fa anys que és jugador federat d’escacs: “No és imprescindible saber jugar a escacs per ensenyar a jugar-hi a infants, però és més fàcil fer-ho si en saps. En els cursos de formació posem molt èmfasi en la didàctica dels escacs”. Aquest mes de setembre s’ha obert el termini perquè nous professors s’inscriguin als cursos de formació i a l’octubre se n’iniciaran les classes.

stats