RESUM D'AUDIÈNCIES DEL 2010

Creix el consum de mitjans en català

El consum de mitjans de comunicació en català ha crescut un 5,9% durant el 2010, molt per sobre de l'augment del consum en llengua castellana, que ha estat del 0,9%. El castellà, però, encara guanya.

Les emissores del Grup Flaix van guanyar molts oients el 2010 i van contribuir a l'increment de l'audiència de la ràdio en català.
Albert Castellví Roca
01/02/2011
2 min

BarcelonaCada vegada hi ha més persones que consumeixen mitjans de comunicació en català. Ho diu el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, que elabora Fundacc, en el seu resum anual de les audiències a Catalunya, fet públic ahir. El director general de l'entitat, Joan Sabaté explica: "Aquesta dada podria denotar que en castellà s'ha arribat a un cert sostre de consum, mentre que en català anem avançant, encara que la distància sigui molt gran".

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

En efecte, el consum de mitjans al país continua sent majoritàriament en castellà, sobretot el de diaris: un 85,2% dels lectors es decanten per aquesta llengua, mentre que només un 28,6% trien els que estan escrits en català (la suma no dóna 100 perquè hi ha lectors que llegeixen en les dues llengües). Les diferències també són grans a internet, a la televisió i a les revistes.

En canvi, entre els oients de ràdio les xifres són més equilibrades, encara que també hi predomina el castellà, amb un 60,2% del consum davant del 53,3% en català. El contrast amb la premsa es pot atribuir al bon paper de les principals emissores generalistes en català -RAC 1 ha crescut un 16,4% i Catalunya Ràdio, un 6,6%-, però també, segons Sabaté, a "l'increment de la ràdio musical en català". I és que les radiofórmules en llengua catalana han experimentat un creixement notable durant el 2010: Flaixbac ha guanyat un 48,8% d'oients; RAC 105, un 33,3%, i Flaix FM, un 23,5%.

A la xarxa

El Baròmetre també destaca l'augment del consum d'informació a través de diaris digitals i webs d'emissores de ràdio i televisió. L'any es tanca amb un 32,5% de catalans que les visiten, fet que suposa un 18,4% més que l'any passat. A més, el consum d'internet en general també ha crescut fins arribar al 47,4% dels catalans. La dada supera el 42,1% de persones que llegeixen el diari cada dia .

stats