El TGV amb França es col·lapsarà d'aquí a cinc anys per massa trànsit
El traçat del TGV que connecta Catalunya i França pel túnel del Pertús es col·lapsarà a partir del 2016 a causa de l'increment del trànsit de mercaderies. La solució passa per potenciar la via convencional.
BARCELONA.L'advertència la fan els empresaris gironins a partir de les conclusions d'un estudi encarregat per la Cambra de Comerç de Girona i redactat per l'Institut Cerdà. Segons aquest informe, si no es desenvolupen noves infraestructures després del 2012, quan la línia del TGV entre Barcelona i Perpinyà funcioni a ple rendiment, el traçat de la línia d'alta velocitat serà incapaç d'assumir la suma del trànsit de passatgers i el de mercaderies.
L'estudi preveu que al llarg dels pròxims anys creixerà el nombre de combois de mercaderies que optaran per creuar els Pirineus pel nou túnel del Pertús, la qual cosa col·lapsarà aquest tram del TGV a partir del 2016. La solució passa, segons l'Institut Cerdà, per invertir en la línia de tren convencional entre Figueres i Portbou perquè passi a tenir l'ample internacional i, d'aquesta manera, descongestionar el trànsit de mercaderies per la línia d'alta velocitat. El responsable de l'àrea d'ordenació del territori de la Cambra de Girona, Josep Santandreu, revela que en el primer mes de funcionament de la connexió internacional del TGV ja s'ha detectat un increment del pas transfronterer de mercaderies, la qual cosa "posa en evidència la mancança en infraestructures provocada per anys de deixadesa i de no creure en el transport de mercaderies per tren com a prioritat".
Dos escenaris
En la situació actual, els trens de mercaderies poden circular cap a França a través del tercer rail de la via convencional fins a Figueres i des d'allà enllaçar amb la nova línia del TGV fins a França. Aquest itinerari és el més ràpid, ja que els combois no s'han d'aturar per adaptar-se a l'ample de via europeu, però és més costós per a les empreses perquè el tram internacional de la línia d'alta velocitat és una concessió i, per tant, han de pagar peatge. L'altra possibilitat, i l'única que hi havia fins ara, és que els trens de mercaderies passin per la via convencional fins a Portbou i d'allà, amb el canvi d'eixos, segueixin cap a França. Aquí no hi ha peatge, però el viatge és molt més llarg. "Aquest primer mes de coexistència entre les dues alternatives constata que l'obertura del túnel del Pertús no va en detriment del trànsit ferroviari per Portbou, que s'ha mantingut", explica Santandreu.
És per això que la Cambra de Comerç de Girona insisteix en la necessitat d'invertir en la via convencional perquè el trajecte fins a Portbou es pugui fer també en ample de via internacional i s'eviti el col·lapse de la línia del TGV, que hauria d'estar més enfocada al trànsit comercial de viatgers. Altres actuacions que, segons la Cambra i l'estudi de l'Institut Cerdà, s'haurien de desenvolupar són: completar l'anella ferroviària de Figueres -actualment a mitges- i acabar el centre intermodal i logístic del Far.