EDUCACIÓ
Societat 16/06/2019

Un rap per fer barri i aprendre català des de Ciutat Meridiana

Alumnes de l’Escola Ferrer i Guàrdia graven una cançó antiracista

Laia Vicens
3 min
Una captura de pantalla del vídeo gravat pels alumnes del Ferrer i Guàrdia i el raper català Nel·lo C.

BarcelonaEntrant a Barcelona per la Meridiana, a mà dreta, s’hi aixeca el barri més pobre de la ciutat. A Ciutat Meridiana hi viuen unes deu mil persones, moltes immigrants o fills d’immigrants, que tenen problemes per trobar feina -la taxa d’atur, del 16%, és una de les més elevades de la ciutat-, i la renda familiar és set vegades inferior que a Pedralbes, la zona més rica de la capital. Els alumnes de 5è i 6è de l’Escola Ferrer i Guàrdia, però, han volgut reivindicar l’orgull d’aquest barri, agrair als que lluiten cada dia per sortir-se’n i llançar un crit contra el racisme i la desigualtat. I ho han fet amb una cançó, el rap Al barri i a la gent, cantada íntegrament en català gràcies a una iniciativa de Plataforma per la Llengua.

La cançó és un cant a favor del barri i de la convivència veïnal, amb versos com “som el barri on la gent sua de valent” o “respectar els altres és una decisió intel·ligent”. Alhora, també és una proclama feminista i antiracista: “No importa el color de la teva pell, importa el que tinguis al cervell”, canta un dels alumnes. Un altre jove es pregunta: “Una persona negra és de color, ¿això vol dir que jo soc transparent?”, i una companya li respon: “Cadascú té el seu color, cadascú te el seu origen, tots tenim valor”. La iniciativa forma part dels Plans d’Actuació Lingüística Integral que Plataforma per la Llengua desenvolupa a barris on la presència del català és escassa. A través de les cançons i tallers de glosa i rap intenten aportar una mirada lúdica a l’aprenentatge de la llengua catalana perquè els alumnes s’adonin que és una eina que poden aprofitar per trobar feina, relacionar-se amb la ciutat i integrar-se a Catalunya. “Volem que vegin que el català és una via d’integració, de moure’s socialment de manera molt més àgil”, precisa Mireia Plana, vicepresidenta de l’entitat.

Entre un 70% i un 80%

Així, la plataforma es va posar en contacte amb l’Escola Ferrer i Guàrdia, on entre un 70% i un 80% dels alumnes són de famílies nouvingudes: n’hi ha de Sud-amèrica (Hondures, Equador, República Dominicana...), Àfrica (Marroc, Nigèria, Ghana, Camerun...) i Àsia (sobretot del Pakistan). Si bé a l’escola el català és la llengua vehicular, l’hora del pati és una altra història. “Ningú parla en català, això no ho hem aconseguit”, explica a l’ARA Toni Camacho, director del centre educatiu. Amb tot, i a través de les classes de rap, han intentat “donar una petita empenta” a l’ús de la llengua catalana, ja que una cosa és entendre els continguts de les classes i l’altra que els alumnes el facin servir fora; sobretot, que el parlin entre ells. Al Ferrer i Guàrdia s’hi esforcen: fan tertúlies en català amb els pares, s’intenta que els monitors de les activitats extraescolars i del menjador es dirigeixin als nens en català i es fan hores de repàs per als alumnes que ho necessiten. Fins i tot, a 6è s’emeten uns minuts de l’ Info-K per tal que els joves mirin la televisió en català.

Per escriure la cançó reivindicativa, els alumnes han comptat amb l’ajuda del raper català Nel·lo C, que fa un any i mig que col·labora amb Plataforma per la Llengua. “Les rimes són dels nens. Jo les he recopilat i hi he afegit els adverbis, les preposicions...”, explica. No va ser fàcil, diu l’artista, perquè els alumnes veien que el català “no s’utilitza ni té un valor real”. Però amb el rap d’excusa, “perquè la clau és fer societat”, Nel·lo C va anar esprement la creativitat dels alumnes. Un cop s’ha publicat el vídeo, el que més content el fa són els agraïments dels protagonistes. “He rebut missatges privats d’Instagram dient-me que gràcies, que és una cosa que no podran tornar a fer mai a la vida”.

stats