TELEVISIÓ
Mèdia 27/10/2016

La 1 acomiada ‘Águila Roja’

Dos personatges moriran en l’últim capítol de la sèrie, que s’emet aquesta nit

Albert Castellví Roca
3 min
El Comisario (Francis Lorenzo) i Águila Roja (David Janer) lluitaran junts en l’últim capítol de la sèrie.

BarcelonaDesprés de quasi vuit anys enfrontats, Águila Roja i el Comisario uniran esforços aquesta nit (22.30) per plantar cara al seu pare, el rei Felip IV, en una batalla a mort. D’aquesta manera, TVE posarà el punt final a Águila Roja, una de les sèries que més alegries li ha donat durant les últimes temporades, malgrat que els últims dos anys el seu rendiment ha baixat notablement.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La ficció protagonitzada pel granollerí David Janer va debutar al prime time de La 1 el 19 de febrer del 2009, i ràpidament es va guanyar el favor de l’audiència. La primera temporada va aconseguir, a Espanya, 4.637.000 espectadors i un 25,5% de quota de pantalla, unes xifres que van anar creixent durant els tres anys següents, fins a arribar als 5.986.000 seguidors amb què es va tancar la quarta temporada, que va assolir un 29,6% de share, el doble de la mitjana de la cadena en aquell moment.

Però aquesta progressió ascendent va quedar truncada l’any 2012, quan TVE, sumida en una profunda crisi financera i organitzativa, va decidir paralitzar l’emissió de les sèries de més èxit com a mesura d’estalvi. Águila Roja va ser una de les damnificades, i durant 16 mesos va quedar fora de la graella. Quan hi va tornar, el maig del 2013, les seves xifres havien caigut per sota dels 4,5 milions de seguidors, un resultat encara molt respectable -seguia doblant el share mitjà de La 1- però que era el més baix obtingut fins a aquell moment. Des de llavors els índexs d’audiència de la sèrie no han deixat de caure, en paral·lel amb les xifres globals de la cadena, fins als 2,3 milions de seguidors i el 12,5% de la vuitena etapa, emesa a finals de l’any passat.

La temporada actual també va començar a la baixa -els sis capítols estrenats abans de l’estiu van superar per poc els dos milions de persones- i no va ser fins després de l’aturada estival, en què la cadena va anunciar el comiat definitiu de la ficció per a aquest trimestre, que les xifres van remuntar: els episodis emesos des del setembre s’han situat, de mitjana, en els 2,7 milions de seguidors i el 16,4% de share, i han permès que, en conjunt, la novena temporada millori els registres de l’anterior. En qualsevol cas, Águila Roja ha seguit contribuint, fins a l’últim dia, a fer pujar el resultat mitjà de La 1.

Més enllà de l’audiència, l’èxit de la sèrie queda reflectit en el fet que ha rebut prop de 40 premis -entre els quals l’Ondas a la millor ficció l’any 2010- i que s’ha exportat a 45 països, entre els quals hi ha els EUA, Cuba, el Brasil, Croàcia i l’Afganistan. “ Águila Roja serà recordada com una d’aquelles sèries que marquen un abans i un després”, va pronosticar el director de ficció de TVE, Fernando López Puig, al setembre, en presentar la recta final de la ficció.

Ambientada a Madrid durant el segle XVII, Águila Roja és una història d’aventures protagonitzada per un ninja emmascarat que amaga la seva veritable identitat com a mestre d’escola i que es dedica a lluitar contra les injustícies socials. Per al capítol d’avui, els guionistes han reservat algunes sorpreses importants. D’una banda, la Margarita, cunyada i amant del protagonista, tornarà al poble abans de donar a llum el fill de tots dos i just a temps per descobrir la veritable identitat d’Águila Roja. De l’altra, dos personatges “importants” moriran.

La sèrie, produïda per Globomedia, està protagonitzada per David Janer (Águila Roja), Javier Gutiérrez (Sátur), Miryam Gallego (la Marquesa), Inma Cuesta (Margarita), Francis Lorenzo (el Comisario) i Xabier Elorriaga (Felip IV).

TVE produirà una nova sèrie policíaca

Malgrat el comiat d’ Águila Roja, La 1 està a punt de sumar una nova sèrie a la seva oferta de ficció. El consell d’administració de Radiotelevisió Espanyola va aprovar ahir la producció de Servir y proteger, una sèrie de la productora Plano a Plano ambientada en una comissaria de barri, segons ha avançat la cadena. A més d’aquesta sèrie, el consell també va aprovar la compra de dos concursos protagonitzats per personatges famosos: un en què es posaran a prova els seus coneixements sobre música i un altre de preguntes i respostes en què estaran acompanyats dels seus fills. Així mateix, s’han renovat formats com Seis hermanas, Saber y ganar, Torres en la cocina o Desafía tu mente.

stats