Salut admet disfuncions en les ambulàncies i rellevarà la cúpula del SEM
L'anunci es produeix l'endemà que la Fiscalia obri una investigació sobre l'adjudicació del servei l'abril del 2015
Barcelona"No està donant totes les seves virtuts amb tota la perfecció que convindria". Amb aquestes paraules el conseller de Salut, Toni Comín, ha admès aquest dijous al Parlament que el desplegament del nou sistema d'ambulàncies a Catalunya no està sent tant satisfactori com s'esperava, una esmena en tota regla al llegat del seu predecessor, Boi Ruiz, perquè ha afegit que el departament obrirà "una nova etapa per desplegar un nou model" i "ajustar els inconvenients" detectats, així com un relleu en la cúpula directiva del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), l'encarregat de la gestió del transport sanitari.
Comín, que ha aprofitat una pregunta de la diputada de JxSí Alba Vergés per fer l'anunci, ha assegurat que aquest canvi en la cúpula directiva es farà mitjançant un concurs "públic i obert" entre els professionals del transport sanitari, i ha assegurat que li consta que hi ha gent "interessada" a presentar-s'hi. Aquest relleu hauria de servir per "legitimar i consolidar" el SEM, ha afirmat.
Malgrat això, el conseller ha volgut posar en relleu la tasca de l'actual director del servei, Francesc Bonet, a qui ha dirigit un "reconeixement contundent del treball fet". A més a més, ha afegit que el model de transport sanitari actual no necessita una "rectificació completa", sinó un ajustament "territori per territori". Aquest ajustament té precisament el seu epicentre en els vehicles d'intervenció ràpida (VIR), uns nous cotxes en què viatgen metges per arribar més ràpid a les urgències, i que es va idear per evitar trasllats a l'hospital.
Els VIR eren els dispositius que més polseguera van aixecar durant el desplegament del nou model, que es va completar el gener passat, precisament perquè suposa treure els metges de les ambulàncies tradicionals. Segons les dades preliminars d'un estudi encarregat per Salut per analitzar el desplegament del model, en un 30% dels casos que es desplaça un VIR s'acaba fent el trasllat hospitalari igualment, i tot i que en un 21% de les circumstàncies es produeix la solució 'in situ', en un 97% de les ocasions es desplacen dos vehicles alhora, precisament el que es buscava evitar. Així doncs, "no s'està complint de manera suficient" l'objectiu d'estalviar recursos innecessaris", ha afegit Comín.
L'anunci del relleu a la cúpula del SEM coincideix amb l'obertura ahir d'una investigació per part de la Fiscalia del concurs que es va adjudicar l'any passat, i que va ser el més gran de la legislatura perquè suposa l'assignació d'un servei que costarà 214 milions l'any durant la propera dècada. El gruix dels 13 lots en què es va dividir Catalunya se'l va quedar Transport Sanitari de Catalunya, propietat de la família Bonomi. Una denúncia de la CUP al·lega que aquest concurs podria estar relacionat amb la donació de tres milions d'euros posterior que va rebre l'Hospital Sant Joan de Déu, una qüestió que ara estudiarà la justícia. Comín no ha fet referència a aquesta denúncia.