Mèdia 22/02/2016

La Berlinale televisiva i Le Carré

Entre altres sèries, el festival presenta ‘The night manager’, adaptació d’una novel·la del britànic

Violeta Kovacsics
3 min
La Berlinale televisiva i Le Carré

BerlínA la presentació de The night manager, l’escriptor John le Carré es va mostrar meravellat en veure que una novel·la que havia publicat fa més de dues dècades podia ser adaptada a la televisió i al present. Produïda per la BBC i per la cadena AMC, The night manager se centra en l’encarregat del torn de nit d’un hotel del Caire, un home discret i educat interpretat per Tom Hiddleston, que es veu abocat a una trama d’espionatge que el portarà per diversos racons del món, des d’un poblet suís fins a la costa mallorquina. Evidentment, també hi ha un dolent, un magnat involucrat en el tràfic armamentístic i amb el rostre de Hugh Laurie, conegut pel seu paper d’irascible doctor House.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Els dos primers episodis de The night manager es van estrenar a la Berlinale amb els honors d’una gran pel·lícula. Els noms darrere d’aquesta minisèrie són enlluernadors. Als actors Hiddleston i Laurie i a l’escriptor John le Carré, cal sumar-hi la guanyadora d’un Oscar Susanne Bier, que dirigeix tots els episodis.

Resulta interessant veure quina lectura es pot fer actualment d’una trama que va néixer el 1993, en el període posterior a la Guerra Freda, una època entorn de la qual Le Carré ha signat les seves millors novel·les. De fet, la minisèrie comença amb les protestes del 2011 al Caire i amb la caiguda del president Hosni Mubàrak.

Però John le Carré no és l’únic escriptor darrere d’una producció televisiva. Nick Hornby, autor d’ Alta fidelitat, és el guionista de Love, Nina, una altra sèrie presentada en l’última edició de la Berlinale. Aquesta producció britànica adapta el llibre de Nina Stibbe, Love, Nina, un èxit al Regne Unit que va atraure l’atenció de Hornby immediatament. La sèrie segueix la vida d’una jove que treballa com a cangur per a una excèntrica família.

Love, Nina tracta sobre trobar les coses extraordinàries dins la normalitat”, va comentar la directora S.J. Clarkson. La sèrie està protagonitzada per Helena Bonham Carter i per Faye Marsay, que fa de Nina amb un posat semblant al de Lena Dunham. Love, Nina depèn de la comicitat dels seus actors i d’un humor excessivament tendre i naïf, que fa que la sèrie estigui més a prop de propostes com Amélie que de la punyent comèdia britànica.

El Larry David israelià

Ja fa uns anys que el festival de Berlín va decidir apostar per les sèries en la seva programació regular. Top of the lake, el drama policial dirigit per Jane Campion i protagonitzat per Elisabeth Moss, va ser una de les pioneres. Una de les millors propostes de l’edició d’aquest any és The writer, que narra el dia a dia de Kateb, un exitós guionista palestí que treballa per a la televisió israeliana. El personatge és un alter ego del creador de la sèrie, Sayed Kashua, conegut per la seva participació en la sitcom Arab labor, un dels primers productes televisius d’Israel en comptar amb un protagonista d’origen palestí.

En un dels primers capítols de The writer, el protagonista exposa les idees que té per a una nova sèrie, que tractaria d’un home d’edat mitjana en plena crisi vital. El moment recorda aquella escena de Seinfeld en què l’humorista i el seu millor amic parlaven amb els responsables de la NBC i els proposaven fer una sèrie sobre “res”. En els dos casos, els personatges plantegen una narració quotidiana, que a més es correspon clarament amb l’argument de la mateixa sèrie. És el metallenguatge portat a l’extrem.

Gravada en escenaris reals, The writer tracta sobre la crisi creativa i vital de Kateb, però deixa entreveure el context polític i geogràfic en què se situa. La sèrie destaca tant per un to autocrític i autoconscient, similar al de còmics com Larry David o Louis C.K., i per la subtilesa i la normalitat amb què retrata Israel. Aquesta pot ser una de les sorpreses televisives de la temporada.

stats